AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.161

BMW Z3 1.9 -96 Dimning av instrumentbelysning

Zp
47
Zportbilen
Z3 1.9 -96
När halvljuset slås på så sänks styrkan på instrumentbelysningen. Eftersom jag alltid kör med halvljuset på även i solljus så är det ett problem, speciellt med solglasögon på. Är det någon som provat att koppla bort denna funktion och i så fall, hur gör man?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du provat att vrida upp "reostaten"?

Om jag minns rätt är det väl samma som på compacten - dvs. (vänster har jag för mig) ljusknoppen jämte hastighetsmätarhuset.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Zp
47
Zportbilen
Z3 1.9 -96
Jag har den redan på max tyvärr.
Du har en ljus-sensor i istrument-klustret har jag för mig...Verkar som om den tror att det är "mörkt" konstant? Blir det nån ändring i ljusstyrkan när du vrider på reostaten?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad är du inte ser i instrumenten på grund av mindre instrumentbelysning på dagtid?
Zp
47
Zportbilen
Z3 1.9 -96
Det verkar kopplat till om ljuset är påslaget eller ej. När jag stänger av ljuset så blir instrumentbelysningen bättre igen och sämre om jag tänder osv. Det som är svårt att se är exempelvis vägmätare, radio och färddatorn (allt som är digitalt), speciellt med solglasögon på. Jag har utgått från att det är en medveten funktion. I ex Tyskland när man tänder ljuset så är det kväll och då behöver inte instrumentbelysningen vara så stark.
Zp
47
Zportbilen
Z3 1.9 -96
Ljuset ändras när jag vrider på reostaten men det går inte att få det lika starkt som när jag släcker halvljuset.
Andra Z3 ägare, är detta med dimning standard? Min -98 dimmar endast OBC enheten då ljusomkopplare är till och detta går att fixa genom att klippa en sladd.

Jag har studerat elschema nu i en halvtimme kan inte finna någon ledning eller krets som sänker ljusstyrkan vid halvljus jämfört med parkeringsljus. Matningen av reostat ligger parallellt kopplad till parkeringsljus och halvljus. Vad jag menar är att det är kanske något annat eventuellt fel.
Tilläggas bör att min bil har en eftermonterad enhet som fixar halvljus automatiskt, så min bil är kanske annorlunda.
Zp
47
Zportbilen
Z3 1.9 -96
Min är importerad och saknar halvljusautomatik.
Radion! Det stämmer! Radion får reda på att ljuset är igång via en sladd som är Grön/röd, på stift 13. Samma Grön/ röd går till OBC. Klipp den på prov, då vet inte radion att ljuset är till.
Min är också direktimporterad, därför monterade jag en halvljusautomatik. Bra finess så att man inte glömmer ljuset
Zp
47
Zportbilen
Z3 1.9 -96
Om jag hinner så testar jag den grön/röda kabeln till helgen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.