|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag har haft detta problem i ett par månader nu och på sistone har det blivit mycket värre. Efter att ha varit startad i en knappt minut så rycker både bilen och varvräknaren i vissa specifika varvtal både under körning och "torrvarvning" stillastående. Detta sker ungefär vid 1500 - 2500rpm. Detta är mycket irriterande och har försökt läsa mig till det överallt, men inga verkar ha exakt samma symptom som mig. Folk skriver om att bränslefiltersbyte osv. men jag anser att det borde vara något med tändningen då varvräknaren också påverkas. (Obs när varvräknaren rycker så visar den ej rätt varvtal utan ett par pulserande 100 rpm i fel, video finns på det) Jag har bytt Följande utan förbättring: Tändspole, rotor, tändstift, fördelarlock och tändkablar Har någon här nån idé vad som kan vara galet? Hjälp uppskattas! MVH EDIT: Bilen går som en klocka (vad jag kan känna och se) över 3000rpm, så vid motorvägskörning i 110km/h går bilen som den ska | |
|
Troligen tar varvräknaren pulsen från tändspolen eller möjligen kam- eller vevaxelgivaren. Så börja med att kolla skicket på tändspole/kablar till den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Den tar pulsen från tändspolen! men spolen är nybytt (till helt ny BMW-original) men problemet kvarstår... | |
|
Du kan inte ha vilken spole som helst. Vet att de är känsliga på original eller pirat. Har erfarenhet av att insprutare "hoppar ur" sina gummitätningar, men det som du säger har inget med att varvräknaren hoppar. Kolla jordpunkter på motor/kaross. Låter mer som en jordkabel är trasig/av. Testa gärna med en startkabel på olika ställen. Mvh Jonas B |
|
|
Det kan jag också kolla upp! kan man altså lägga en extra kabel mellan Minus på spolen direkt till batteriets minuspol? Jag kan förstå det där med spolen. därför köpte jag Bosch med samma art. nummer som föregående spole. Menar du att själva spridaren "hoppar ur" och inte blir tät i o-ringen? |
|
|
Jag menar en minus/startkabel mellan motor och kaross plus en mellan batteri och motor, då vet du att det är kontakt. Precis som du säger att injektorn hoppar ur gummit, men det ger ingen hoppande varvräknare. Kolla även att bygla tändlåset med en kabel mellan + på batteriet och + på tändspolen. Då är tändning på. Bara att starta och se om det blir skillnad. Mvh Jonas B |
|
|
Provade att ha startkablar som du sa mellan motor/kaross/minuspol på batteriet, desvärre ingen skillnad... Och spridarnas O-ringar bytte jag i höstas och de såg fortfarande ut att hålla tätt/ej hoppat ur, precis inget som ger varvmätarflimmer. Ska testa att bygla tändlåset! Tack så mycket! |
|
|
Har bilen fördelarlock och rotor? Hur är skicket på dessa delar? Om du har fördelarlock - det kan bli glapp i tåtarna till hallgivarna som sitter där = intermittenta ryck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jajamen, fördelarlock och rotor! Rotor är en Beru med varvstopp som jag bytte för några månader sedan. Fördelarlocket är nybytt från biltema. Hallgivaren är den som sitter på fördelaren med 2-stiftig kontakt? Tack att ni tar er tid och försöker hjälpa mig! :) |
|
|
Då är det väl hallgivaren kvar att byta förutsatt att allt kablage är ok. FAF |
|
| Vad heter hallgivare på tyska? eller vet ni någon sida som säljer? :) | |
|
Tittar man här så verkar det inte finnas någon hallgivare: Länk Istället en pulsgivare: Länk Här: Länk nr 22 här: Länk FAF |
|
| Tack för länkarna! Men dom sakerna du länkade är för e34, jag har en e28 :/ | |
|
jamen då är det det här, verkar inte finnas som 1988 så det får bli 1987: Verkligen bra med reservdelskatalog över bilen på nätet, hur många andra bilmärken har det? Länk Är lite osäker på om spolen nr 5 verkligen kan vara glapp/dålig, men det kan även vara anslutningar till den FAF |
|
|
Haha lite roligt! har precis varit hos BMW och pratade med en gubbe där som precis som du länkade, misstänkte denna spole. Ja det är suveränt! Nu väntar jag på leverans av en begagnad fördelare, funkar inte den så beställer jag själva spolen. |
|
|
Felet löst! istället för att pilla isär fördelaren så köpte jag en bättre begagnad och satte i. Nu går bilen som en klocka! Tack alla som hjälpte mig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.