|
|
|
|---|---|
|
Ska köra på bana för första gången och behöver därmed införskaffa en hjälm. Vad ska man köpa för något och var? Vill ju inte lägga för mycket pengar då jag knappast kommer åka frekvent på bana, men vill heller inte ha något rent skräp. Tacksam för tips och länkar. | |
| Jag har köpt ju Jula... funkar fint | |
|
Jofa såklart, Joofa! ;) |
|
|
Vad du ska kolla efter är en som är byggd av kompositmaterial och som sitter skönt. Märket är mindre relevant. Plast är i min värld förkastligt då plasten inte absorberar stötar som kompositen däremot gör. Visst får du lägga lite mer på en komposithjälm men snåla inte på den fronten. Till våren kommer förra årets hjälmar reas ut så passa på att hitta en fin då. // Jonas |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Eftersom användning av HNRS (head & neck restraint system) inte är möjligt med trepunktsbälte (fast det går delvis bra med hybridsystemen) är låg vikt på hjälmen en viktig faktor. Krafterna på nacken vid en kollision utan hjälm är stora nog. Lägg till 1.1-1.2 kg på klotet utan mer support och du behöver inte komma upp i särskilt stora hastigheter för att nacken ska utsättas för enorma påfrestningar. Passformen är också en viktig faktor, en hjälm ska sitta åt (men ska inte trycka konstant hårt mot huvudet). Jag gissar att många kör med stor hjälm för att det känns skönt - men det är förvånansvärt vilka krafter som finns redan vid 60 km/h. |
|
Åk till en MC-handlare och prova ut det som passar ditt huvud. Därefter väljer du kvalité. Pressa in skallen i en shoei...svår att komma i, men sitter som gjuten. Pratar då intergral, inte jet. Mvh Jonas B |
|
| Själv använder jag en vanlig öppen (och lätt) mc-hjälm. Många använder "folkracegodkända" bilsporthjälmar till vanliga banmöten. Dom hjälmarna är också ganska lätta. T.ex Sparco har en som heter Club (tror det var nån mer beteckning också...), kostar runt 700-800kr. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med airbags, trepunktsbälte, inget extra skydd för nacken och sluten kupe är det rekommenderat att köpa en lätt och öppen hjälm (slutna hjälmar brukar alltid vara tyngre). @GE : Är det Sparco Club J-1 du tänker på? Vad jag kan se så vid en snabb anblick så verkar den, samt andra hjälmar av denna typen, helt klart lämplig till vad jag tror trådskaparen tänker använda den till för. Länk @Joofa : Vilken bil planerar du att använda hjälmen i? |
| Ja det var den hjälmen jag menade. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.