|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Jag har idag lämnat in bilen på vanlig service vilket innefattat motoroljeservice, mikrofilter (kupé) och bromsvätska. Jag undrar, då jag är helt rutten på bilar och bilteknik, påverkar motoroljeservicen hur bilen känns att köra? Det här är antingen helt placebo eller så finns det något i det, men jag känner att bilen går "jämnare" efter servicen (som, skall tilläggas var någon månad för sen). Är det bara min hjärna som hittar på, eller hur är det? | |
| Om inte oljan var katastrofdålig innan så är det nog placebon du upplever. | |
|
Som du själv säger, placebo, men man skall heller inte underskatta denna känsla. Även en äldre (syftar på äldre i allmänhet) bil blir en "bättre" bil om man sköter den med tvätt, service, övrigt underhåll etc. Motoroljeservice, luft/kupé/bränslefilter, bromsvätska och tvätt/städ skulle jag vilja påstå är det som gör att du kan ha din bil i gott skick länge och ha kvar den goa "placebokänslan" // Jonas |
|
|
Kan också vara så enkelt att ny fräsch olja gör att motorn går lite tystare och mjukare - och dessa intryck spelar definitivt in i "körkänslan". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har då aldrig märkt nån skillnad alla gånger jag bytt olja. Jag byter iofs ganska ofta. Men klart att det kan märkas. Ny olja smörjer ju bättre rensar runt lite etc. Det e väll mycket beroende på hur länge du kört med den gamla oljan o hur motorn mår. Det e ju roligt att du tycker den går jämnare nu. Trevlig körning! :-) |
|
| Jonas:Tvätt o speciellt städ är en enormt skön känsla. Speciellt när man har två barn som grisar ner ordentligt :-) | |
| Är inte gaspedalen adaptiv och anpassar sig efter körstil? Om så är fall och verkstaden nollställt den kan ju bilen upplevas annorlunda. | |
|
Tycker alltid att bilen känns bättre på flera punkter efter oljeservice på bmw-verkstad. Man brukar smörja upp växelspak, pedaler, dörrar och lite annat också. De som tror oljeservice bara är oljebyte underskattar vad det är i min mening. Det är väl ingen som tror serviceschemats alla punkter görs, rätt mycket kontrollera ditt och datt, men lite andra saker som märks. Annat som kan hända är att BMW haft uppdatering programvaran som man får då man gör service. |
|
|
Nip: Exakt så upplever jag det också. Och placebo skall man inte underskatta plus att man blir glad av att man äntligen gjort bilen riktigt vårfin fast det är aug... |
|
|
Gaspo: Visst är det så! Alltid en skön känsla att sätta sig i bilen efteråt. Har precis under 5 timmar tvättat, kört en omgång claybar och sedan vaxat. Sjukt gott nu när det är klart :) // Jonas |
|
| Jonas:All in! :-) tyvärr får man själv lämna in bilen för sådant då kroppen lagt av. Sura pengar o inte alltid lika bra som man själv en gång i tiden hade gjort det. | |
Transocean |
Klart att man märker skillnad! Jag kan t o m skilja mellan nybytt Castrol och Mobil 1 olja :-) |
| De gjorde ingen mjukvaruuppgradering? | |
|
Jag tyckte att jag märkte skillnad på 80 och början på 90-talet att motorn gick jämnare. Och nu med mer moderna BMW så märker jag ingen skillnad alls. |
|
|
Tack för alla svar. Tydligt är att frågan är delad, antingen märker man en skillnad, eller så är det placebo. Jag tyckte även att jag kände skillnad idag. Vad jag vet så har ingen mjukvaruuppdatering gjorts - å andra sidan är jag nog inne lite på det som skrevs tidigare i tråden att det nog är möjligt att det görs uppdateringar utan att de förs ned på pränt (pappret jag fick med specade bara motoroljeservice, mikrofilter (kupé) och bromsvätska. Servicen var, som alltid, gjord på BMW i Vällingby (väldigt bra bemötande där måste jag säga) - jag har bara inte reflekterat över detta tidigare. Bilen körs för lite (under 1000 mil per år) för att hinna slå över på milgränsen för service så i det här fallet var det datumet som avgjorde att de var dags för service. |
|
| Tycker oxå jag känner skillnad vid oljbyte. Dock så tycker jag även att jag känner skillnad vid oljepåfyllning så jag måste nog erkänna för mig själv att placeboms makt är mycket stark! 😜 | |
|
Oljebyten i dieselmotorer brukar kännas, vare sig det är personbilar eller tyngre fordon. Speciellt första oljebytet i en diesel brukar ge mjukare gång. Med bensinmotorer har jag svårare att märka skillnad. |
|
|
Håller med dig Transocean, bilen fick nyligen ny Mobil1 olja och det märks. Placebo eller ej....?! |
|
| Jag märker störst skillnad vid bilbyte. Oljebyte har jag dock aldrig märkt nån skillnad efter. I alla fall inte med moderna syntetoljor. Var väl viss skillnad när man bytte olja förr och fick i en ny dos med Quaker State motor oil Super blend. Men det var tidigt åttiotal, och nya tändstift på det så visst kändes bilen piggare. Dom 75 hk blev ystra som tusan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.