|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en BMW 520i E39 från 2001. Nu är det så att jag har råkat ladda ur batteriet när jag glömt lyset på inne i bilen. Ska jag koppla från batteriet i bilen och ladda direkt på polerna eller på något annat sätt? Hur laddar jag batteriet bäst? Har en Cotech batteriladdare ifrån Clas Ohlson, kan den funka? Tackar på förhand! Mvh Sebastian | |
|
Båda alternativen fungerar. Ladda minst ett dygn, helst flera för att batteriet skall bli riktigt fulladdat (de sista 10% tar lååååång tid). Var lite observant på batteriets prestanda framöver, har du otur kan det ha tagit skada av djupurladdningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, då ska man koppla på batteriladdaren i motorrummet om jag förstått det rätt? Det fanns lite ström kvar i batteriet, centrallåset fungerar men går segt. Får ladda och hoppas att allt fungerar bra sedan! :) Mvh Sebastian |
|
| Det är bara ladda på, det skadar inte att ha laddar på en extra dygn även fast den visar fulladdat. | |
|
Hm, lyset inne i bilen släcks ju efter 16 minuter? Du har nog ett riktigt dåligt batteri i så fall. |
|
|
Hej igen! Vi plockade ut batteriet ur bilen och laddade det i ca 1,5 dygn ungefär, det gick mycket bra och fungerar nu perfekt! Tackar alla för hjälpen! Mvh Sebastian |
|
|
Kul att det verkar ha löst sig. Tack för återkopplingen. Men det som marin849 påpekar ovan är väsentligt. En glömd innerbelysning skall slockna av sig själv på en frisk bil. Efter 16 minuter, brukar det anges. Du kanske skall kolla att den gör det på din bil? Att batteriet fungerar efter en grundlig laddning, är inget säkert tecken på att det verkligen är friskt. Alltså - släcks innerbelysningen efter 16 minuter, ligger nog felet i a f hos batteriet - säcks innerbelysningen i n t e efter 16 (-20?) minuter, kanske det kan vara värt att felsöka, så att du slipper råka ut för samma sak igen. (Fast, undrar jag nu, släcks innerbelysningen automatiskt även om man tänt den manuellt?) /Lennart |
|
| Åk förbi ett ställe som säljer batterier och be dem belastningstestade det, de har instrument för sådant. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.