|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej ! Köpte min bil för drygt 1 år sen och 2 månader. Då påtalades att Ac:n inte fungerade riktigt men det åtgärdades ca 1 månad senare då de var fullbokade samt semestrar och dylikt. Bilen har sen dess kylt bra till jag var på semester i somras. Kändes som den slutade kyla som innan och jag trodde mest det berodde på det varma vädret i Croatien och Tyskland. Jag tänkte att det är så varmt ute så man känner inte av ac:n på samma sätt. Väl tillbaka i Sverige märkte jag att den kyler bara bra på höger utblås i mitten samt höger utblås bak i bilen ? Den andra utblåset blåser inte alls så kall luft ? Tänkte ringa BMW och kolla om de löst detta ordentligt så de inte bara fyllt på med nytt köldmedel men undrar om det äns är lönt o ringa ? Tyvärr har min premium selection gått ut för ca 2 månader sen så de lår väll inte bekosta detta på något vis alls eller lösa problemet. Jag använde ju inte ac:n så mycket under förra året och hade bilen avställd under vintern. Skulle nog kolla det mer noga nu när jag tänker på det i efterhand. Vad tror ni felet kan vara och kan man börja felsöka eller kolla efter något själv innan man lämnar in den till BMW vilket jag tror kan bli ganska dyr historia :/ BMW = BRING ME WOMEN | |
| Jag är osäker på om det går att kalibrera ACC-anläggningen och få ut ev felkoder på spjäll och liknande, kolla instruktionsboken om det går. Om det inte är någon spjällmotor eller liknande så är en gissning att tempsensorn på vänster sida inte funkar riktigt som den skall. Om den kyler bra på högerhalvan så tror jag inte att det är för lite köldmedium. | |
| Hade exakt samma problem nyligen. Felet va en trasig kondensor. | |
|
HEJOHÅ vad fick du ge för byte av kondensor ? Hos mig blåser bara den hägra spjället i mitten samt det högra bak i bilen de andra kommer det normaltemprerad luft ut ? BMW = BRING ME WOMEN |
|
| Det kostade ca 6000:- Det blåste kallt på hö sida, fram o bak! Trodde att det va nått annat fel... Men det var kondensorn. | |
| Kondensorn, alla F10/F11 har detta problem. | |
| Torde ju rimligtvis vara en goodwill fråga då? Men BMW verkar snåla in på allt sådant nuförtiden. | |
| Du har garanterat fått ett stenskott i kondensorn som gör att den läcker köldmedia. Detta är en skada som kan drabba vilken bil som helst, inte något modellrelaterat fel. | |
| Det är dock ett modellrelaterat fel ur perspektivet att det drabbar modellen F10/F11, betydligt tidigare än vad som är normalt. | |
| En ny bil som precis rullat ut från nybilshallen kan få ett stenskott i kondensorn efter enbart ett par meter om det vill sig illa. Mig veterligen finns det inget som är normalt eller ej när det gäller stenskott i kondesorn. Vissa drabbas, andra inte. | |
|
Du får tycka precis vad du vill, men faktum är att p.g.a. ett konstruktionsfel på F10/F11, är kondensorn så utsatt att den går sönder långt innan vad som får anses vara normalt. Ta gärna reda på faktisk statistik kring detta jämfört med andra modeller, så ser du att så är fallet. |
|
|
Inte för att vara jobbig men har du någon statistik som faktiskt bekräftar detta påstående? Stenskott i kondensorn får nog ändå anses vara den absolut vanligaste anledningen till att AC-systemet i en bil slutar att fungera. Oavsett bilmodell och konstruktion är kondensorn en utav de mest utsatta delarna på en bil med hänsyn till dess placering. |
|
|
Som sagt: "Ta gärna reda på faktisk statistik kring detta jämfört med andra modeller, så ser du att så är fallet." Jag har tillgång till intern statistik som bekräftar detta. Felet bekräftas även av auktoriserade BMW-verkstäder i Sverige. Om du fortfarande känner någon tveksamhet är du varmt välkommen att spendera tid och forska vidare i ämnet. Lite mer läsning: Länk Länk Länk Länk |
|
|
Tror inte de går med på någon Goodwill där då de garanterat kommer hävda att det är en skada som uppkommit från stenskott eller dylikt. Hos mig blåser bara det hörs utblåset i mitten kallt samt de högra bak kallt resten av utblåset kommer det normaltemprerad luft ifrån. Den luften är varken kall eller varm medans ut dessa 2 ovan nämna utblås kommer det kall AC luft ifrån när man känner med fingrarna. Det är fasiken kallare i min gamla E46 som är av årsmodell 00. Finns det något sätt man kan kolla efter skador eller dylikt innan man lämnar in den till BMW ? BMW = BRING ME WOMEN |
|
| BMW har haft cirka 4 revisioner på kondensorn då man haft problem med en ny fabrik hos Hella i Frankrike. | |
|
Det är 5 och 7 serien som har detta problem, min kondensor byttes nu i augusti efter jag fick brev från BMW, en åtgärd dom stod för. Inget fel på kondensorn då den byttes. Tydligen en svaghet i konstruktion hos leverantör va avser rostskydd. Crille |
|
|
Chrille-boy varför bytte de din kondenser ? Om du har problem med din kondenser som äger en bil av årsmodell 2015 borde de ju byta allas kondensatorer innan dess juh. Blir så trött på att man kan ha så svårt o lösa en kondensator som ska FUNGERA när man haft så många år på sig o fixa detta. Tror ni man kan hävda att detta är ett ursprungsfel då det varit sådana problem kring detta ? Kanske man kan få det som ett goodwill ärende ? BMW = BRING ME WOMEN |
|
| Om du kan påvisa att felet uppstått pga undermålig konstruktion och inte av stenskott så borde det gå. Dock tror jag du har en lång och brant uppförsbacke om din nuvarande kondensor är 5-6 år... | |
| Jag ifrågasätter inte på något vis att det är dåligt med köldmedium som orsakar problemet med varm luft ur vissa munstycken medans det fortfarande kommer kall luft ur ett par, men kan någon förklara VARFÖR man får dessa symtom? Jag förstår inte hur lite köldmedium kan generera olika temperatur i olika munstycken? | |
|
Kondensorn har problem med svetsfogarna har dom sagt de jag pratat med så börjar den spricka i nedre höger område där den möter torkarröret. Min kondensorn var sprickor precis överallt, man kan se det på intorkade oljefläckar i stora mörka områden. Jag fyllde den innan sommaren och den var helt tom, gick in 885g, det höll cirka en 1 månad och det var endast 10g kvar i systemet. Bara för att man har M5 kostar kondensorn närmare 6000:- från BMW, kunde köpt den för 4000:- från Tyskland men allt hände precis när jag skulle ha semester så det var inte mycket val. Men grillöppningarna är tokstora på nya BMW, jag kunde notera mycket småsten som låg i botten när jag bytte min, till och med träflisor hade lyckats ta sig in så det är nog bra om man kan konstruera nåt slags snyggt nät bakom för att minska sannoliketen då jag tror det är en kombination av stenskott samt svaga svetsfogar som släpper, den är ju gjord i aluminium. |
|
|
Silversten, hade inga problem alls men kondensorn, dom bytte i förebyggande syfte. Bra service, dock tråkigt att många tydligen får pröjsa kalaset själv. Det tog dom 2 timmar byta den, dom började få lite rutin på det nu enligt han som tog emot bilen. Men säg att du vet det är en kampanj på byte av kondensor på 5 serien och om dom kan ge lite goodwill på byte. Crille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.