AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.187

Data, motorhistorik M3/M4

Pelsen
Hej!

Går det att via data se hur en M3/M4 är körd under sin livscykel?

Går isf dessa data att använda sig av när/om man vill kontrollera hur bilen är inkörd, varvtal, mil/körning etc

Hälsn Pelsen
Frågade detta när jag gjorde min inkörningsservice och Bilia Göteborg kunde enligt dem inte se det. Däremot så har jag läst på bimmerpost att det ska gå, så säg gärna till vad du kommer fram till.
Bilen sparar en massa koder för saker som hänt (övervarvningar, varvats som kall osv). Sedan vem som kan läsa ut detta utöver motorteamet i Tyskland är jag osäker på.
Pelsen
Mot bakgrund att ex inkörningsperioden är viktig för en M bil vore det klart önskvärt och få dessa data veriferade på något sätt.
Pelsen
"Verifierade" ska det vara...:-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nu pressade jag aldrig min F80 under inkörningstiden, men vad jag förstår så är exempelvis launch control inte aktivt under inkörnintstiden, toppfarten är begränsad (?) men jag antar att det är fritt fram att varva även om motorn inte nått optimal temperatur.

Tyvärr så tror jag det är den typen av ovisshet som man får leva med när man köper begagnat. Samtidig, köper man inte en demobil så är väl de flesta människor som köper något för 800 - 900 000 hyfsat försiktiga?
Man kan inte ta motorn till höga varv innan den har nått dräglig temperatur, så även den risken kan man utesluta.

Även om du får ut datan så är det inga garantier att problem inte kommer uppstå. Det är många som tar ut "frustrationen" (över att ha fått krypköra med en "sportbil" i 200 mil) direkt efter inkörningsservice, trots att manualen säger att man successivt ska öka varvtal och hastighet.

Det enda sättet att komma runt detta är nybil och göra det själv, men för mig känns det som fel anledning att hosta upp rätt mycket mer pengar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.