AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.229

Vi köper din bil!

Lasse Karlsson
Tänkte bara lägga in en lite varning på detta Forum!. Det gäller hemsidan och bolaget: Vi köper din bil.se. Tänker sälja min 550I Touring, och tänkte att försöka duger!

Så jag beställde tid för en värdering, och fick då först ett troligt värde på strax under 120 tusen. Det lät ju rätt bra! vet att värdering av bilar på nätet, ska tas med en nypa salt! men min 550 är värderad till ca 140.000 vid försäljning hos privathandlare, så strax under 120 lät ju helt ok!

Åkte in idag till Uppsala ca 7 mil för värderingen, och kommer till en typ liten lagerlokal, utan tillgång till bilkontrollutrustning! trodde i min enfald att dom skulle kolla igenom bilen, för en "korrekt" värdering, men ack va man bedrog sig!!!

Killen som kollade bilen(hälsade/presenterade sig inte!!) körde typ 1km, frågade om bilen var ok, och vände sedan tillbaka till stationen. Han frågade också vad 550 är för modell!? verkade inte veta att den fanns!!!??? Han körde in bilen i "hangaren" och ställer sig o plåtar bilen från olika håll, samtidigt som han ställer en del dumma frågor om bilen och dess skick!!

Efter ca 10 min av plåtande o dumma frågor, säger han att han skickat bilderna för en värdering, av nån annan som inte ens sett bilen!! Efter ytterligare 5 min säger han att värderingen kommit, med kommentar: en bil med mycket stora fel(ett hjullager ska bytas + ej funkande bakluckeöppning, automatisk) att bilen helt saknar marknad, för stor motor osv osv. Så kom budet!! 63500!! Trodde han skämtade, men så var det ju inte!! sen tillade han att budet finns kvar i 5 dar, ifall man ångrar sig!! Skrattade lätt, och begav mig hemåt!!

63500 efter utgångsbud 120.000!!?? Oseriöst om ni frågar mig!! Men dom måste ju lura några stackare, eftersom dom hade firmor runt hela Sverige!!

Kort o gott: Se upp för Vi köper din bil!! Absolut inte värt mödan!!!

HA DET!!

modolasse
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är väl lite som med försäkringsbolag när man vill försäkra sin MC, de vill inte ha den. Men får de det höga priset (eller i detta fall låga) så kan de faktiskt ta emot den även om de inte vill ha den modellen.

Surt när budet kommer in ~50% under det indikativa och jag förstår att du tycker det är slöseri med din tid. Med tanke på vad de fick reda på när de "besiktigade" bilen så borde inte priset gått ned med mer än 10% för att de ska upplevas seriösa.
Håller på att kränga min Mercedes C-klass 220 cdi Avantgarde från 2012 som gått knappt 10000.
Gjorde en värdering på deras sida och fick 148500:-
Det lär väl sjunka då om jag åker dit.

Blev erbjuden 145' på Bavaria där jag tänkte köpa en 520d.
Tar nog det erbjudandet och slipper krångel.

Lasse Karlsson
Linken!

Kör på Bavaria, för guds skull!

HA DET!

modolasse
Det sjuka är att sist jag kolla hade VKDB runt 1600 bilar reggade på sig så nog säljer folk sina bilar till dom, och det var inga sketbilar.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Lasse, har skickat ett meddelande till dig via Powerpost
Nu kom det.

"Dra nytta av en personlig värdering. Tänk på att din bil genomgår en värdeminskning på ~6% per månad, även när du inte använder den. Fordon som körs i städer eller längre sträckor har som regel högre slitage.
Även mindre använda bilar blir ofta slitna och behöver service. Det händer ofta att olja sätter sig i motorn när den inte är igång på ett tag. Då är dyra reparationer det enda som hjälper. Sluta tappa värde idag och spara pengar. Vi erbjuder det absolut bästa priset för begagnade bilar - i alla sorters skick. Sälj bilen inom bara 24 timmar."
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag blev alldeles nyligen erbjuden 104' för en bil som jag hade på Blocket. Tackade för mig och åkte hem och fortsatta annonsera. Bilen låg ute för 130' vilket var billigast på Blocket för jämförbara bilar. Men det var fan omöjligt att bli av med den på Blocket, till slut gick den för 111.500kr, 8 månader senare! Kollade med märkeshandlaren, de skulle betalat 95-110 beroende på skick, sannolikt i det lägre intervallet pga en lackskada bak. Med facit i hand borde jag antagligen tagit VKDBs bud. Hade sparat en massa tid.

När man får ett riktigt uselt bud beror det på att de inte tror sig kunna hitta några köpare. En 550 med reparationsbehov är inte lättsåld till andra bilhandlare.
Personen som värderar sitter på huvudkontor och ser alla bilder som testaren på plats lägger in i sin iPad. Att de inte skulle sett bilen stämmer alltså inte.

-------
//Lövet
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Lasse Karlsson
Som Tankerman skrev i Flachback, är nog det rätta! Men då ska man ju gå ut med att man säljer i sin tur till nån annan!! Kan ju en 3-åring räkna ut att man torskar nått enormt på affären, då det är två firmor som ska ha ut sin vinst i affären!!

Man förlorar ju oftast "dödligt" mycket vid ett inbyte, och man kan ju troligen nästan dubbla förlusten om det blir affär av med VKDB!!!!

Jag trodde dom skulle köpa min bil, och sedan sälja den vidare!! Men man är väl tillräckligt dum för att gå på detta tydligen!!

HA DET!!

modolasse
Var med om samma sak nyligen, ska förmodligen sälja min älskade M135i som är max utrustad + extrautrustning som jag själv har köpt i efterhand för över 50k, en bil i toppskick som jag har varit extremt pedant med.

När säljaren skulle värdera min bil så orka han inte ens gå 20m utanför dörren för att ta en titt utan han gick in på blocket och kolla upp den billigaste modellen med basutrustning och tog bort ytterligare 50k från priset.
Jag förstår att en bilhandlare måste tjäna pengar på sina affärer men han förväntade sig att jag skulle köpa en bil av honom som var överprissatt samtidigt som jag ska skänka bort min egen bil 80k under marknadspris.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Var det verkligen Viköperdinbil du var på då? De måste ju gå ut och fota bilen med sin app för att få ett pris från Tyskland.

Generellt kan man säga att om man har en extra fin och utrustad bil ska man aldrig gå till en handlare med den. Där får man betalt för normalskick och normalutrustning och knappt det.

-------
//Lövet
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Länk

Riktigt pajsarföretag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.