|
|
|
|---|---|
|
Hej. Min E61 deån 08a har problem med den elektriska bakluckan. När den ska dra in luckan i slutskedet så gör den det fram och tillbaka. Dvs den låser den och någon sekund senare öppnas den en liten bit. Inte så pass att luckan är visuellt öppen utan att den varnar i bilen och jag ser utanför att den inte är riktigt indragen. Detta har pågått i ca 2-3 dagar samt idag började larmet gå helt oförklarligt när den låses. Antar att detta kan ha att göra med att luckan strular. Någon input? /Jonas | |
|
Låter som att det är dags för kabelbyte (som vi alla andra med E61 åker på till slut...). Sök på forumet så får du antingen motivation att göra bytet själv eller så blir du gråtfärdig... Jag bytte själv. |
|
| Kolla så att inte säkringen för soft-close gått. | |
|
Sitter där separat säkring till softclose samt gäller det även till bakluckan? Har ingen softclose till mina dörrar iaf. Ang kabelbyte så fixar jag det själv. Dock är jag nyfiken på ifall det finns några specefikationernpå vilka kablar som styr vad. Dvs om det påverkar softclose funktionen av luckan. /Jonas |
|
|
Säkringen var givetvis hel. Är det bara kablarna som återstår då? Har dom att göra med softclose på luckan? Om i fall att, gäller skarvkittet ifrån SenCom eller är det bättre att köpa kabel på rulle och klippa själv? /Jonas |
|
|
Jag har hört rykten att org.kabelsats från BMW numera är av silikontyp och att de inte är tejpade? Är det något som någon kan bekräfta eller är ryktet som det låter för bra för att vara sant? Om org.kablarna är bättre hade jag bytt ända fram, alltså tagit ner taket osv. Det var enligt mig ett helvete att skarva kablarna vid bakre högtalarna som i SenCom-kittet. Vissa tycker att det går fint och snabbt men för mig tog det det 4 kvällar samt ett ryggskott på köpet. |
|
|
Hej igen alla glada. Nu har jag löst mitt bekymmer (peppar peppar). Det var kablarna till bakluckan i mitt fall. Jag beställde ifrån Sencom, via Bandel på Ebay och fick alla 4 kabelhärvor för drygt 1500 :- ink DHL frakt. Kablarna i sig var helt underbara jämfört med original som mer kan liknas vid en utanpåliggande installationskabel inom elkektrikervärlden. Totalt var ca 5 kablar mitt av och minst lika många till var grovt skavda. Efter min lilla operation som ärligt talat inte var jättejobbig sålänge man märkte upp allt man gjorde så fungerar nu både den elektriska bakluckan och dess softclose och även min glaslucka som hade strulat för mig förut. Hoppas detta kan hjälpa någon. Hör gärna av er om någon behöver lite hjälp=) |
|
|
Jojonaas: Skulle vart najs med en diy mamualmoch bilder med kablarna från sencom |
|
| Har själv gjort samma operation! Passa även på att kontrollera oljenivån till hydraulsystemet till bagageluckan. Mycket enkelt att kolla. Sitter med 3 skruvar i vänstra utrymmet längst bak i bagageluckan, oljetank tillsammans med hydraulpump och ventilpaket. | |
|
jojonaas: Var det detta kittet du köpte? Länk |
|
|
Länk Detta kittet köpte jag. Fördelen med detta var att kablarna var numrerade. Alltså inte kablarna som sitter i bilen utan kablarna som är i kittet. Vilket gör att så länge man märker upp kablarna så kan man välja vilken av dom man vill. Jag tyckte det var simpelt. Kanske lättare om man får färgade kablar. Vilket som så är där ett par kablar med samma area och färg så dom lär man få märka upp. Länk Där har du även ett par bilder. Dom är inte super bra, men ger dig kanske en hum om vad du ska göra. För tillvägagångssätt använde jag mig av Sencoms Youtube video Även denna PDFen Länk /Jojonaas |
|
| Än en gång har man fått riktigt bra hjälp här på forumet. Tack Jojonaas!! Det börjar luta åt att jag försöker fixa detta själv nu. | |
|
Bara kör. Det var ärligt talat väldigt lätt. Det enda du inte ska göra (som jag givetvis gjorde) var att du ska skala din koaxialkabel till FM antennen rätt från första början. Det går bra att använda en vanlig skarvhylsa till den. Fördelaktigt om den är lite större så att båda koppartrådarna når förbi varandra så att dom överlappar. Länk Kika på den så förstår du hur man gör. Om du sedan undrar vilken av kablarna det är så är det på vänster sida. Den tjocka bruna är till bakrutevärmen och den andra tjocka är svart och det är FM antennen som ska skarvas på ett speciellt sätt. För övrigt är det ganska straight forward. Bara att demontera en massa plast, sen är det endast skalnings/pressnings jobb vilket är lätt med tanke på att du får med alla skarvhylsor i det kittet jag länkade :) Fråga på om du undrar någonting =) |
|
| Suveränt, stort tack! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.