|
|
|
|---|---|
|
Tjena, har precis införskaffat mig en 328 men den blåser inge varmluft. Motor kommer upp i arbetstemperatur, och hjulet mitt i instrumentpanelen står på 3 röda prickar. Temperaturen på luften stiger marginellt vid höga varv >5000. Har testat att lufta kylsystemet utan framgång Följde detta: Raise front end (optional) Key to position 2. Blower fan on low. Heat set to 91. Open bleed screw. Slowly add coolant to expansion tank until no air comes from the bleed screw. Tighten bleed screw. Good to go. Har läst att spjället som styr blandningen av varm/kall luft kan fastna om den inte används på ett tag, kan detta vara problemet? Tack i förhand. | |
| Har testat tagit bort värmeventilen och dragit rör istället men det blev ingen skillnad. | |
| Jag har ingen koll på detta, men när min strulade, så köpte jag själva grad enheten inne i bilen på en skrot också fungerade det igen. | |
|
Generellt sätt så kan man ju ha dålig värme om vattenpumpen är dålig. Låter lite så då du får värme vid högre varv. Värmespjäll etc kan man testa med INPA om du har ett sånt diagnosverktyg. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Väntar på ny vattenpump och termostat, hjälper inte det blir väl nästa steg ny AC styrenhet. Har för tillfället inget diagnosverktyg, kan ni rekommendera något som inte tömmer plånboken helt? Har 16pols (obd2?) kontakten under ratten och 20pols kontakten i motorutrymmet. |
|
|
Roax, under kraftigt jäv länkar jag till denna INPA: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hej, vill börja med att tacka dig Ola för en snabb och enkel affär. Har bytt vattenpump samt termostat men problemet kvarstår, har kollat lite olika värden i INPA, tror detta är de relevanta, Länk . Det som står ut för mig är att Heat Exchanger Sensor står på 5 grader. När jag har kliman på högsta temp och fläkten på lägsta en stund och sedan skruvar upp fläcken är luften varm några sec för att sedan bli kall igen... Kan tillägga att vattentemperaturen är 97 grader och att yttertemperatursensorn inte visar rätt temp (13 grader) när det är 20. |
|
|
Tack själv Roax! Är det manuell eller automat? Är väl bara automatarna som har Heat Exchanger eller är jag helt ute och cyklar? Är kylsystemet verkligen luftat ordentligt? Bra sätt att kolla är om du har en lite stråle tillbaks ner i expansionskärlet när man varvar lite. Har man inte den så är det luft kvar. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Du har nog helt rätt med det där om heat exchangern. Checkar luftningen när jag kommer hem från skolan | |
|
Kunde inte se någon stråle i expansionstanken, antar att det är luft kvar då. Evaporator Sensor är det nån sensor som hör till A/C systemet? Den stod nämligen på 30 grader. |
|
| Nu är problemet löst! Spolade värmepaketet i omvänd flödesriktning, kom ut massa små svarta plastbitar... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.