|
|
|
|---|---|
|
Har som sagt en 518 där det läker olja. Den har gått 20000 mil. Har gjort en motortvätt så gott de går och därefter försökt lokalisera vart det olja trycker ut. Vad jag kan se så är det i närheten av oljefilteret men kan inte riktigt se vart. Tänkte först att de va vevaxeltätningen men verka komma ovanför och inte högre än oljefilteret för där är de hyffsat rent. Någon som har en bra idé om vars de läker? Sen tar handbromsen vänster bak då dåligt, eller man kan justera så den nyper när man drar åt, men inte så den släpper helt när man frilägger. Det är som antingen eller. Svårt att få till de som man säger :) har bytt bromsbackarna och fjädrarna.. Vad tycker besiktningen om att en sida tar bra å en dåligt? Såg btw att skivorna va ganska rostiga men funkar som sagt bra på en sida. Sen sista grejen är att hastighetensmätaren fladdrar lite och lever om som bara den, den gnäller å gnekar högt! Gissar iaf att ljudet har med hastighetsmätaren att göra. Men de börjar i högre hastigheter eller typ 80 km/h.. Är den vajer styrd? Vart lite luddigt skrivet men om ni fattar så får ni gärna skriva :) | |
|
Det är väl insats oljefilter på den och då kan det vara packningen på oljefilter huset som har torkat . Var så på min E39 , packningen kotade typ 35kr till min. |
|
| Snyggt då ska jag testa byta den. Är de nå mer man kan byta när man lika skruvar där som kan läka olja? | |
|
Du behöver ju inte byta om den inte läcker , var bara ett tips på att du kan kolla den och byta ifall oljan kommer därifrån . Ser ut som den är mera lätt bytt på din än den var på min Länk Ser det finns några O ringar med å inte helt fel byta dom när man först plockar v grejorna |
|
|
Hej, Betr. handbromsen: justerade du via stjärnhjulen, nr 7 i skissen? Om JA, lär felet kunna sitta i antingen vajrarna eller i nr 5, expandermekanismen. Om du inte smorde och mjukade upp dem, när du bytte belägg och fjädrar, vill säga. Länk Besiktningen släpper nog inte igenom en handbroms som bara verkar på ett hjul. I så fall gör den åtminstone fel. /Lennart |
|
|
Det är bara så grymt svårt att se exakt vars de läker, men någonstans vid oljefilteret är det så jag tror jag chansar på den. Har haft tur en gång förr så nu är de dags för nummer två :) Ang. handbromsen så justerade jag via stjärnhjulet som du säger så pass att skivan gick på. Men den där expandermekanisen måste jag ta en titt på, den mjukare jag inte upp.. Ja precis låter mest troligt iaf. Någon som har koll på instrumentbrädan och vad de kan vara för fel? Tackar för grymt bra och snabba svar! |
|
|
Lyckades åtgärda oljeläckage idag :) Bytte filterhuspackningen, o-ringar på den där "ventilen" som sitter på filterhuset samt oljetrycksgivaren. Vet dock inte vad som läkte. Men grejerna kostade 300kr på BMW så chansade inte. På handbromsen va de bara vajern på vänster sida som låg fel. Monterade bort konsollen inne i kupén och kunde konstantera felet. Tänkte bara dela med mig.. |
|
|
Tack för din återkoppling! Det är precis så som forumet skall fungera! :) "Bara" hastighetsmätaren kvar, då? /Lennart |
|
| Underbart att det löste sig :-) | |
|
Joo riktigt skönt! Man får tacka för hjälpen! Jo precis, någon som har koll på en gnällande/fladdrande hastighetsmätare? Finns det något som går smörja upp eller är de bara att leta "ny" på någon skrot.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.