|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en X5M E70 från 2009/2010. (bara för att förtydliga: Det är en 'riktig' X5M med V8an dubbelturbo och fyra utblås bak). Min bil har ingen dragkrok (jag köpte den begagnad) och jag håller på och undersöker om det går att eftermontera en dragkrok på en X5M E70. Jag har pratat med BMW Solna och BMW Segeltorp och när dom slår i sina system (ETKn antar jag) så får dom inte upp någon godkänd dragkrok till just X5M. Dom får upp art nr 71606798524 och 71602155441 till X5 E70 men att dom inte passar just X5M E70. Jag pratade också med en tekniker hos dom och han sa att anledningen till att det inte finns någon dragkrok till X5M är att det inte får plats pga. att avgassystemet sitter i vägen och är för stort i slutfasen (ljuddämparen). Jag har dock sett flera X5M på blocket som har dragkrokar. I USA verkar det finnas kit att köpa som man kan installera själv. Dessa tillverkare verkar dock inte finnas i Sverige. Jag har också pratat med Westfalia och dragkrokskungen och de säger att Westfalia dragkrok 303368600001 alt. 303273900113 'eventuellt kan fungera' trots att den '00001' är till F15 så ska den fungera till E70. El-sats '303451300113' verkar dock inte fungera till en 'X5M motor'. Har någon eftermonterat en dragkrok på en X5M E70 och kan säga att tex en 'Westfalia med art nr xxxx' 'med Elsats xxx med art nr xxx' fungerar? Alt att det inte går pga. xyz? Tacksam för all hjälp :) Mvh, /Carl | |
| BMW brukar, vad jag noterat, inte godkänna sina M och M-performance bilar för dragkrok. Om du tittar på ditt registreringsbevis, finns det någon vikt angiven vid "Max släpvagnsvikt" (ruta O.1). Finns det ingen angiven vikt i ruta O.1 är bilen inte godkänd för att ha dragkrok. | |
|
Så här står det googleöversatt på transportsysteme24.se för X5 där jag brukar köpa dragkrokar; "För hybridmodeller och modell x5m är att kontrollera om fordonet har en släpvagnsvikt." Så gör som Chris skriver. |
|
|
Prova att fråga Lasse på Länk Han är duktig och kanske vet någe? Mvh Asken |
|
|
Tack för snabbt svar Chris87 & Kane. Jag har kollat i regbeviset och där står: D11 -Ingen uppgift. D13 -Ingen uppgift. O2 -Ingen uppgift. O1 -Ingen uppgift. O3 -750 Betyder det att bilen/modellen inte är godkänd för en dragkrok? F3 'Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp' säger dock: 6025 F9 'Högsta vikt släpkärra' säger dock: 3120 Hur kommer det sig att F3 och F9 står skriva med inte D11/D13/O2 och O1? Borde jag få dra max 3120kg sålänge jag inte överskrider 6025kg enligt F3 och F9? Mvh, /Carl |
|
| Utifrån det du angett är din bil inte godkänd för dragkrok och får således inte dra något. | |
| Fasen va svagt av BMW att tillverka en motorstark suv som inte får ha släp . | |
|
Men den här Länk har ju drag enligt annonsen iaf. Jag är rätt säker jag hade det på min X5M F15 också, vilket även den här Länk har. /Anders |
|
|
Den X5M E70 som det länkas till har fabriksmonterad dragkrok och är i trafikregistret godkänd för att dra släp. Varför den är det men inte trådskaparens bil är svårt att svara på. Den är visserligen 2 årsmodeller nyare. Det kan ju vara så att BMW la till dragkrok på senare årsmodeller. Det kan inte vara så dumt att enbart de bilar som utrustats med fabriksmonterad dragkrok har godkänts för att dra släp i trafikregistret? Det känns visserligen osannolikt men det går inte att utesluts. |
|
| Jag kollade i BMWs ETK och det intressanta är att det till trådskaparens bils årsmodell finns dragkrok som fabriksmonterat tillval men det finns ingen eftermonteringssats. Således måste ju något mer omfattande skilja sig mellan en bil som fabriksutrustats med dragkrok och en som inte har det. | |
| Montera dragkrok och var glad? | |
| Visst går det att göra så men att döma utav denna tråd ( Länk ) så är det nog inte så smart att montera dragkrok på en bil och använda sig utav den om bilen inte lagligt får dra släp. | |
|
Jag vill köra lagligt med släp och inte göra någon 'ful' installation. Jag skulle vilja följa dom regler som finns. Alt kan jag inte ha en dragkrok så får jag bita i det sura äpplet. Ok, det verkar alltså som det primära problemet är att min bil inte är godkänd för dragkrok/släp. Jag läste tråden ni länkade till och det sista inlägget nämner import. Min bil är importerad till Sverige av en tidigare ägare från Italien. Kan det vara att den vid import tillfället saknade släpvagnsinfo? Tror ni att jag på något sätt kan addera denna info? Genom att tex. Om registrera bilen hos transportstyrelsen eller bilprovningen? Om ovanstående går att lösa så kanske resten löser sig kemiskt, att ETKn hos BMW då visar en officiell dragkrok? Min bil har reg nr BSY757 om det hjälper. Mvh, /Carl |
|
|
Fattar inte detta riktigt ... Alltså måste ju gå att eftermontera lagligt eftersom modellen kan ha dragkrok. Ev en ny regbesikt ?? Med intyg från BMW . Min fars x5 e 70 har fabriksmonterad drag med utökad dragkapacitet , 3500 kg :) Din bil borde ju orka dra samma vikt ... Tom. En polo 1.0 50 hk får ju ha drag !!! |
|
Lasse Karlsson |
Har precis köpt en BMW X5M, årsmodell 2016, med drag! Det är klart att du kan eftermontera drag! Sen vad det kostar, har jag ingen aning om!! modolasse |
|
@Lasse Karlsson Ja sanning. Jag pratade med ’Dragkulan Persson’ (finns på Facebook bla) och han monterade en dragkrok på min X5M. Allt gick mycket snabbt och professionellt. Tror det tog en eftermiddag och jag betalade kanske tio tusen om jag kommer ihåg rätt. Sen körde jag med släp :) Dock blev min lycka inte långvarig då bilen blev stulen. Hoppas du får ha kvar din. Dom verkar vara relativt stöldbegärliga. Mvh, /Carl |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.