|
|
|
|---|---|
|
Efter tips från forumet så tecknade jag OKQ8 Backup på förra bilen. De hjälpte mig i ett par ärenden (helt utan problem) så tecknade det även på min M3. Idag så pratade jag med kundtjänst och dom försöker sälja in sitt nya avtal, och med tanke på hur desperata dom var så har jag svårt att tro att det nya avtalet är bättre. Laddade ner nya avtalet och ska jämföra med mitt när jag får tid. (Edit: La till det viktiga längst ner i inlägget) På hemsidan så har dom även lagt upp ett "backup +"-alternativ med delar som tidigare ingick i vanliga backup: Länk Det nya avtalet gäller alla nytecknade försäkring from förra veckan, vi som har det gamla får ha kvar det tills 1/1-2018 Någon annan som har hunnit kika på det? Vill ni teckna en ny försäkring så använd koden "backup5" för två premiebefriade månader (fick koden av kundtjänst) Edit: Hittade det gamla avtalet, stor försämring. Jämför detta med nya avtalet ovan. Självriskersättning vid Räddningsskada: Vid räddningsskada på fordonet ersätter vi din självrisk eller din faktiska kostnad på räddningsförsäkringen, dock högst med 1 500 kronor. Glasskada: Vid glasruteskada på fordonet ersätter vi din självrisk på glasruteförsäkringen, dock högst med 1 500 kronor. Stöldskada: Vid stöld eller stöldförsök av fordonet eller vid stöld av lös egendom ur fordonet ersätter vi din självrisk du får via hem-, fordon- eller företagsförsäkringen, dock högst med 1 500 kronor. Uppsåtlig skadegörelse: Vid uppsåtlig skadegörelse ersätter vi din självrisk på vagnskadeförsäkringen eller vagnskadegarantin, dock högst med 6 000 kronor. Om fordonet saknar vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti ersätter vi den faktiska kostnaden med högst 6 000 kronor. Kollision med djur: Vid kollision med djur ersätter vi din självrisk på vagnskadeförsäkringen eller vagnskadegarantin, dock högst med 6 000 kronor. Om fordonet saknar vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti ersätter vi den faktiska kostnaden med högst 6 000 kronor. Vagnskada utanför Norden: Vid vagnskada utanför Norden ersätter vi din självrisk på vagnskadeförsäkringen eller vagnskadegarantin, dock högst med 6 000 kronor. Vagnskadegarantiskada: Vid vagnskadegarantiskada ersätter vi den del av självrisken som överstiger 3 000 kronor. Nyckelförlust: Vid förlust av nyckel ersätter vi dig för en ny nyckel samt nödvändig omkodning eller avkodning. Högsta ersättning är 4 000 kronor per skadetillfälle. Punktering av däck: Vid punktering av däck ersätter vi dig för reparation av skadat däck eller köp av ett nytt däck. Högsta ersättning är 500 kronor per skadetillfälle. Feltankning: Vid tankning av felaktigt bränsle ersätter vi dig för bärgning till verkstad, tömning och rengöring av tank samt ev. självrisk för ersättningsbar maskinskada. Högsta ersättning är 1 500 kronor. Skada i kupé och bagageutrymme: Vid plötslig och oförutsedd skada på inredning i kupé eller bagageutrymme ersätter vi dig för återställande. Högsta ersättning är 6 000 kronor. Skada på takbox och friluftsutrustning: Vid plötslig och oförutsedd skada på din takbox, eller friluftsutrusning under transport på fordonet ersätter vi dig för ny utrustning efter eventuella åldersavdrag. Högsta ersättning är 20 000 kronor. Hyrbil eller avbrottsersättning vid driftstopp: Vid plötsligt och oförutsett driftstopp ersätter vi dig med hyrbil i högst 60 dygn eller med avbrottsersättning. Högsta ersättningsbelopp är 75 % av dygns- och kilometerkostnaden vid hyrbil eller 150 kronor per dygn i avbrottsersättning | |
| Vagnskadegarantiskada kan jag tycka är lite lurig. Den gäller de tre först åren när bilen är ny. Efter de gäller ingen ersättning på vagnskadan. | |
|
Det verkar som att den nya är en ren "självriskreduktionsförsäkring". Alla självrisker ersätts med max 3000kr per tillfälle. Ganska bra tycker jag. Hjälper vid vagnskada och glasskada. /M Mina bilar: Länk |
|
| Men idag får jag upp till 6300kr när de tar ner min självrisk från 9300 till 3000kr. | |
|
Sant, missade det. Men bilen får inte vara äldre än 3 år. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Jo jag noterade att de bytt försäkringsleverantör och med härliga säljarsläggan vill ha in AIG:s försäkring istället för Folksams. Givetvis är det några räknenissar som konsultat ihop soppan:) Vill minnas att jag tipsade om OKQ8 tidigare på forumet. Även jag är en glad och nöjd kund som fått mycket åter mot premien. Det fina är att även mina gammelbilar får åka med den gamla försäkringen. db88: Är det inte 1/1 2017 som gäller för omtecknande? De måste vara desperata att omteckna för jag fick idag ett mail från OKQ8 Bank där de berättar om den nya försäkringen och vill att man omtecknar. Får epostavdelningen och kundtjänst bonus på de som byter försäkringsform?:) Det är lite roligt då det inte går att nå Backups-kundtjänst med epost för de har ingen.. Jag har kikat runt lite på Falck:s, Solid:s och SBM:s assistansförsäkringar. I mitt fall funderar jag på om inte SBM:s i kombination med något tillägg från mitt vanliga försäkirngsbolag blir en bra lösning. Mvh Asken |
|
|
Vinyl o gänget: var hittar du/ni begränsningen om 3 års begränsning för vagnskadan på den nya försäkringen? Läste igenom men hittade inte. Har haft den gamla o klurar om jag ska byta t nya men om min 06a faller på vagnskadan så sitter jag bättre i den gamla ett tag till.. |
|
| Jag kommer säga upp min försäkring, känner som att försäkringen försämrats inför denna uppdatering från OKQ8. | |
| Asken: Fixk hem ett nytt försäkringsbrev igår där det står sista december i år. Hon jag pratade med på kundtjänst sa 1/1-18, vet i dagsläget inte vad som gäller. | |
|
Den nya har inte tre års begränsning på vagnskada. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Fick svar från kundtjänst gällande hur länge den gamla försäkringen gäller om man har en sån: Hej! Om du inte byter till den nya så är det som längst 1/1-2018 och det gäller om du är privatkund. Vi önskar er en trevlig helg! /OKQ8 Kundservice |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.