|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Köpte nyligen en BMW e34 för en billig slant som jag tänka ha under vinterhalvåret. Det fanns ett fel på den, och det var enligt tanten som hade den innan att värmen "tar tid på sig" att komma. Kände lite på reglagen, det är inte mycket motstånd i dessa? Fläkten fungerar på alla lägen 1-4. Tycks mig även känns en doft av vad jag tror kan vara bränd glykol, luktar lite kemiskt och fränt. Bilen har dock kört väldigt lite och bara av att köra hem den så kändes det att den blev piggare och vaknade till. Tillbaka till värmen då. Kan ju vara skönt med fungerande och bra värme i vinter och jag undrar om det helt enkelt är så att värmeoaketet/cellpaketet gett sig? Hittar dock inget vatten under mattor och dylikt. Tack för svar! | |
|
Det vanligaste problemet är antagligen kärvande värmeventiler, som i sin tur till stor del beror på (enligt mig iaf) på bristande underhåll (regelbundet glykolbyte). Har bilen kokt av någon anledning, eller körts utan rätt kylvattenblandning på vintern så kan givetvis värmepaketet vara skadat, annars är det nog rätt ovanligt. Om det luktar glykol i kupén är det givetvis oroväckande, men kolla först att det inte läcker i motorrummet och främst kommer därifrån. |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Min erfarenhet från främst E34 535i är att värmen kommer i princip omgående (jämfört med dagens moderna äggkartonger). En mycket kall vinterdag i Skåne (dvs minusgrader) så finns det bra värme (från helt kall motor) på endast ca 90 sekunders körning (tomgång, lite 50-hastighet och sedan utför en motorpåfart och där brukar värmen komma). I övrigt har SpeedLover nog täckt in det mesta, kärvande värmeventiler pga bristande underhåll är som sagt inte alltför ovanligt. |
|
Har nog bytt ventilpaket på farsans alla 4. De senare är en bättre modell och inte så känsliga ( gammalt gummi ska man slänga, Som vår däckhandlare säger). Jag menar det i motorrummet. Mvh Jonas B |
|
|
Om jag minns rätt sitter det en elektrisk cirkulationspump på värmesystemet på E34, den ska förbättra flödet av kylarvätskan. Bytte värmeventiler på min 520 E34 -96 och fick med pumpen då jag köpte delarna begagnat. Har för mig att den sitter under värmeventilerna, se: www.realoem.com "Heater & Airconditioning" artikel nr 1 på sprängskissen. När mina värmeventiler var trasiga blåste det endast kyla i högra utblåsen på instrumentpanelen. Vajerstyrda reglage (skjutreglagen) samt elektriska vridreglage, så dessa har lågt motstånd. Kupévärmen är snabb i E34 om allt fungerar. Prova att ställ värmereglagen på max värme och känn på ventilerna, de borde klicka när solenoiderna öppnar för kylvätskan. //Magnus |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Notera att alla E34-modeller inte hade cirkulationspumpen, min E34 535i -89 hade det till exempel inte. Så bli inte rädd om det inte råkar sitta någon där. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.