|
|
|
|---|---|
|
Nu när vi är medlem i EU och hadels hinder ska vara borta Varför kan jag inte tag ut en Tysk försäkring på min Svensk regad BMW Gå det? Om inte ;varför? Ska vi tag up det med EU domstol? | |
|
En gissning är: Din bil är ägd av dig? Du är folkbokförd i ett land(här?) och måste försäkras enligt dess lands lagstiftning. Dessutom finns säkert regler och lagar som har att göra med vilka krav som ställs på ett bolag som ställer ut försäkringar. PS försäkringar på fordon är LÅNGT mycket dyrare än försäkringar i sverige trots det senaste årets premiehöjningar. Asken |
|
|
Det är hadels hinder! lager söm hindra mig att köpa en vara eller en tjänst är inte tillåten i EU och det ska var up till mig var jag vill köper de tjänst i EU. var jag bor ska inte ha med saken att göra. om Tysk försäkring är så dyr man kan söka en försäkring i något annan EU land :-) |
|
| Bli EUkommissionär och gör om försäkringssystemet eller skriv en skylt och demonstrera! | |
|
Om han blir EU-kommisionär kommer han att tjäna så mycket att det inte spelar någon roll hur hög premien är längre! ;o) Men grundfrågan är faktiskt inte helt ointressant. Det skall ju vara fri rörlighet för varor och tjänster. Men som vanligt har väl våra kära politiker förhandlat fram något undantag på den punkten också för att skydda oss vanliga människor (som Percy säger) från vår egen okunskap! Mvh |
|
|
Det finns mig veterligt inget land som har billigare bilförsärkingspremier sist jag kollade. Jmf bmwbilar än vi i sverige inom EU. En X5 4.4iA motsvarande halvförsökring i medelstor tysk stad, man 49 år ägare 2700EUR i premie. AUDI RS6 vollkasko 10000EUR/år. Volvo V40 1.8, ägd av man 43 år i en förort till Barcelona motsvarande svensk helförsäkring 2900 EUR/år. Men visst kan man åka utomlands om man vill spendera mer pengar. Vi har dessutom bland de lägsta inkomsterna och de högsta skatterna också. EU har ännu sålänge inte överhöghet bland alla våra lagar och förordningar. Undersök kostnader och premier sedan kan man fundera på om uttrycket fri rörlighet och prissättning är relevant i detta sammanhang. |
|
|
Måste ju bli lite halvjobbig om det skulle hända något. Åka till Hamburg och visa sin trasiga sidoruta innan ersättning betalas ut :) Eller kan allt skötas rent praktiskt från sverige ? // Booba |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.