AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.532

BMW e90 -05. Hugger, går ojämnt och luktar bränt.

Hej alla där ute! Min e90 har precis börjar bete sig väldigt lustigt.. Hoppas någon där ute av er som kan ha en aning om vad det kan vara eller varit med om liknade...

Det började igår 30m efter uppstart. Bilen hugger, går väldigt ojämnt, dör vid låga varm, luktar bränt och motorlampan lyser gult. Det kommer även upp felmeddelande om kylarvätsenivån och något om servon...

Se klippet nedan så ser ni hur min bil beter sig..

Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kollat felkoder?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ja, stod något om någon cylinder bara /: Blev själv inte mycket klokare..

"Cylinder 2,3,4 och 5 misfire detected" "P0305"
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Kan va precis vad som helst. Den går inte på alla cylindrar på filmklippet?. Gör den det om du gasar upp litegrann? Min bil betedde sig så när kamaxelgivaren var paj. Men det kan vara något annat också. Börja med att låta en duktig bmw verkstad läsa felkoder och tolka dom. Om den luktar bränt kan ju bero på att den fetar på bränsleblandningen kanske?
Det är för mycket saker som kan orsaka det där så lämna in bilen är mitt råd. Jag försökte byta ut del efter del som den gav felkod på. Slutade med att jag fick lämna in den och de uppdaterade programvaran i den. Sen försvann problemet. Och det hade jag ju aldrig kunnat tolka själv utav bara felkoder.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Ventilkåpspackningen som läcker olja på grenrör och därav den brända lukten samt att olja även har läckt ner i tändstiftsbrunnarna och orsakar misständningarna?
Plocka ur tändspolarna och se om de är oljiga samt lys och titta runt Ventilkåpspackningen där den tätar mot topplocket och se om där är oljesöl.

// Jonas

Tack för alla tips!! Ska kolla.

Det roliga är nu att alla felkoder om cylindrarna är borta och att en ny har kommit upp. Den heter "P0012" och det står "a camshaft position - timing over-retarded bank 1"

Jag har lossat Magnetventilerna/vanos solenoiderna och rengjort dom. Det blev bättre i några dagar sedan uppkom samma problem men felkoden ligger kvar hela tiden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.