|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kanske en lite udda fråga. Men om jag kollar oljan med oljestickan vid riktigt kall motor tex när bilen stått över natten. Då är oljenivån under en bit ifrån mtten av max min. Sedan om jag kollar oljan efter bilen vamkörts o sedan stått i en timma efter detta. Då visar stickan en bit ovanför mitten av max min. Vad är detta för fenomen? Expanderar oljan :-) | |
| Beror inte det helt enkelt på att oljan expanderar när den blir varm, likt de flesta grundämnen? | |
| Jo det verkar vara korrekt. Men vilket mätvärde ska man gå efter? | |
| Varm olja skall du kolla med. | |
|
Det kan väl inte skilja så dramatiskt mycket.... Lägg nivån vid max-markeringen och sedan gör det inget om den ligger något (typ två mm) över eller under max-markeringen vid avläsningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Skiljer ju inte drastiskt. Men det skiljer en del! Sedan så ska man ju ligga mellan Max o min för att vara optimalt. . Så fylla till max vid kall motor tex gör att det isf vid varm motor blir för mycket olja. Tydligen verkar man kolla oljan på E90/91 vid varm motor. Äh jag blir förbryllad. | |
|
Det bästa för motorn och oljan, är att ligga på maxnivå. Det skapar störst reserver och oljan åldras långsammare (enkelt uttryckt ger dubbel oljevolym dubbelt så långt oljebytesintervall under samma förutsättningar i övrigt - givet att filtret klarar tiden). Någon/några få mm över max-nivån på stickan är inga problem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok. Konstigt för det e tvärtemot vad jag lärt mig. Även emot i princip alla biltillverkare och Även oljetillverkare. Mellan Max o min är det optimala för motorn är vad jag både läst mig till och hört mig till. | |
| Sedan så läste jag mig till om man nu skall fylla på till Max så oljan vara 100grader. Men men det verkar finnas olika teorier om detta med Max min nivå. Men sagt biltillverkare vill ha den mellan Max min. Maila även några olje tillverkare som skrev detta. | |
| Kolla nu på mobil's hemsida o dom skriver Max nivå. Roligt för dom svarade mig nått helt annat när jag maila :-). Jag håller mig till ungefär mellan max o min något över. Stämmer säkert det du skriver Johan. | |
| Vare sig för mycket eller för litet olja är bra för en motor, därav två linjer. Men som Johan B skriver ju mer olja ju bättre och säkrare, så ligg så nära max som möjligt. | |
| Får inte ihop detta. Fyllde på en dl olja igår kall motor. Kolla imorse kall motor mätstickan ungefär mellan min Max. Varmkörde bilen idag. Gjorde ett ärende på 30min. Kolla sedan oljan. Precis vid max!! | |
|
Fyllt en deciliter....varför? Mellan strecken brukar det vara en liter ungefär. Varm olja expanderar som redan nämnts = ger ett utslag längre upp på stickan. Stod bilen exakt plant när du gjorde avläsningen? Lutar den det allra minsta åt något håll vid avläsningen, får du en skenbar volymförändring... Ligger volymen mellan max och "hälften" är det inget du behöver fundera så mycket på. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo jag vet jag att det skiljer en liter mellan min och max. Bilen stod på exakt samma ställe vid mätning,vad jag tycker är ett plant ställe. Fyllde bara på en dec pga detta med mätningsmetoderna! Eftersom jag låg en bit över mellan min o max innan vid koll varm motor. Nu vid koll varm motor ligger jag nära max. Koll kall motor ungefär mellan min o max nu. Jag vill ju inte fylla på för mycket olja just för att oljan expanderar och man tydligen skall kolla oljan efter varmkörd motor. Fyller jag till max vid kall motor så blir det ju ett övertyck med olja i motorn. Kan tilläga att jag vid förra kollen varm motor bara vänta ett par minuter. Nu kolla jag efter dryga 30min. Sedan om det inte är exakt plant så får man ju ett utslag på stickan som är skevt förmodar jag. Alltså det blir ingen jämn nivå runt stickan. Sedan om det lutar lite mer ordentligt så förstår jag att mätningen kan bli i princip nada eller för mycket :-) Jag har både sticka och digital mätning på min bil. Det roliga e att denn digital mätningen har stått ett hack från max i 5år:-) |
|
|
Det blir inget övertryck om du råkar ha lite för mycket olja - det som kan hända är att oljan piskas upp onödigt mycket och att det då försvinner en del av oljan ut via vevhusventilationen och vidare in i cylindrarna, där den förbränns. Nivåmätningen blir iofs lite "skev" men det ser du inte när du drar upp stickan då den hinner "stabilisera sig", däremot blir nivån fel då stickan sitter i ena sidan av tråget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Frågan kvarstår ju dock. Vilken mätning är säkrast? Kall motor? Varm motor vänta iaf MINST 5 min? Fylla på vid kall motor eller varm motor? :-) då det tveklöst är markant skillnad. Sicken pain in the ass jag e :-)) |
|
| Varm motor, vänta 5 minuter, nivå på max. | |
| Ok roger that! | |
| gaspo, hade du haft en bensinare hade du inte ens haft en oljesticka (!). Går knappt att läsa av den digitala på bensinaren när oljan är kall (tar väldigt lång tid). | |
| Steifan:har som sagt bägge både sticka och digitala. Men den digitala ger jag inte mycket för. Kan läsa av min nästintill direkt efter kallstart den tuggar i några sekunder sedan pang. Även när man kör så kommer det direkt fram hur mycket olja det är i och ett ok en sekund efter det. Så roligt för i instruktionsboken står det inte ens att man har den digitala. Sedan står det att det kan ta flera minuter för den o läsa av. :-). | |
|
När jag kollar oljenivån med Carly, så visar den först 120% (innan den digitala "kommit igång"), sen visar den 85% (inte riktigt max på den digitala). Finns det inte de som har dubbla graderingar på oljestickan, en för varm och en för kall motor? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.