AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.319

Klonkande framvagn E91!

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hej!

Bytte för ett tag sedan mina främre länkarmar då jag misstänkte glapp i dessa. Men efter bytet tycker jag det blivit ännu mer klonk. Detta klonk kommer i princip enbart vid körning över kantigt fartgupp. Kör jag väldigt lugnt över fartguppet så klonkar det ej. Klonket kommer från bägge sidor. Nya länkarmarna är av märket TRW original leverantör. Då man såg att BMW loggan var bortslipade. Men artikelnr fanns kvar. TRW är ju erkänt bra produkter också. Känns ju otroligt om bägge två e kassa. Har även nyligen bytt stabbstagen. Har försökt känna efter glapp i framvagnen men hittar fan inget. Det enda jag kan känna är att kullederna på yttre styrlederna e ganska rörliga vid lite kraft. Men har känt på brorsans bil o där var det likadant (Likadan bil). Kan det vara bussningarna till det stora långa krängningshämmarstaget? Har ryckt i det men tycker mig inte känna nått glapp.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Du har ju stötdämpare också med rörliga delar och en topplagring som möjligtvis kan vara slitna.

// Jonas

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sant! Lagret har jag inte tänkt på.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Ställ dig där fram med huven öppen och gunga bilen vid respektive dämpare och se om ljudet kommer fram. Av beskrivningen påminner det om ljudet jag hade med dåligt topplager, precis som JcN skriver.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Bussningarna i krängningshämmarens infästning är ett vanligt fel på e9x, enligt Autodata.

Byttes på min e90 när den gått gissningsvis 4k mil.

Säger inte att det är felet, men ändå bra att veta.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vi pratar om nr:2 eller hur?Länk
Dr
362
Drib
325i-08
Fick du ordning på klapprandet? Nu har jag också börjat få klapperljud för 2:a gången. Förra gången bytte jag stabilisatorstag och det blev tyst, Bytte stabilisator igen för att utesluta dessa, dock utan resultat
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Bytte stabstagen! Blev lite bättre,men långt ifrån riktigt bra. Började klappra duktigt för någon månad sen igen. Bytte stabstagen igen blev lite bättre men inte tillfredställande. Jag misstänker glapp i styrväxeln. Det är ett visst spel om man ruckar på styrsnäckan. Ska byta bussningarna till krängningshämmaren för att utesluta dessa. Dock föga troligt att det skulle vara dom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.