AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.452

V6a med konstig gång

Sida 2 av 2
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Bytte idag vakumslangarna. Same same som alltid. Tar mig fortfarande fyra starter att komma ur garaget typ.

Under insuget sitter en vakumslang som går till en t-koppling där det sitter en liten rund grej med ett kontaktstycket som är kopplat. Efter denna runda grej kommer ett rör typ som en bränsleledning som går i retur till tanken eller kring påfyllningsröret. Kan inte se var det är anslutet. Men strax före det når tanken går det in i en plastbox som sitter under bilen på bilens högra sida. Provade att blåsa i röret med kompressorn framifrån och hörde att det pös där bak men det bubblade inte som om det satt i tanken.

För att komma till sak, kopplar jag loss denna vakumslang som alltså har connection med tanken/påfyllningsröret så har jag perfekt tomgång på ca 900 varv. Motorn hostar inte utan går på tomgång helt underbart. Varvar jag lite så går den fortfarande fint, när jag släpper gasen så tar det lite längre tid innan den är nere på samma perfekta tomgång. Ej provkört bilen med slangen loss.

Så jag utgår från att bilen får för lite luft eller för mycket bränsle. Så ja blir man klokare av detta eller är det samma ruta ännu? Känns hopplöst.

Funderar på att byta tändspolen ändå, även om jag inte tror på det. Men känslan när man kör bilen är som att den ibland bara går på 4 cylindrar och sen kommer alla 6.

Jag tror fortfarande att luftfuktigheten påverkar. Körde idag på tidig kväll och gick då förhållandevis bra för att nu vid kl 20 tiden då det antagligen blivit lite fuktigare så går den kass.

Någon som kommer på något och vad jag funderar över är vakumslangen som går i retur till tanken, hur funkar de och vad är det för burk som sitter strax före tanken?

Kanske får lämna ifrån mig bilen till verkstad men jag tror i ärlighetens namn inte att dom kommer lösa det utan bilen går bra för tillfället när jag hämtar den, pyntar ut 5000 spänn och sen dagen efter är det fuktigare och bilen går kass. Jag vet att jag kommer inte orka gnälla och klaga osv, de kommer tycka jag är jobbig och otacksam och sen står jag fortfarande på samma ruta. Ja jag har ju inte bytt ruta de senaste fyra fem åren... Pust.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.