|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Ford 2,9L V6 i Scorpio Miltal 13,900 Tändstift och kablar bytt 2009 (original) Rotor och fördelarlock bytt 2009 (Micro bildelar) Har ojämn gång, dör ibland på tomgång framför allt vid kall motor. Rycker under körning men ej vid belastning utan bara vid normal gas. Kan ligga i uppförsbacke på lockupen i 80km klockrent när det sen planar ut rycker motorn igen. Tomgången kan ibland hänga sig på ett högre varvtal. Står man still och lägger gasen på Exvis 4000 varv kan den helt plötsligt utan att man rör gasen falla ner 1000 1500 varv för att strax återgå till 4000. Vad tror ni detta kan vara? Tändspolen? Tändoxen eller vad den heter? Ibland går bilen klockrent vilket har gjort att jag trott det berodde på luftfuktighet som Ford ofta är känsliga för. Bilen har stått inomhus i varmgarage och gått 1300 mil sedan 2009 när tandpetare byttes. Tips? :) |
| En god vän till mig hade en 2,9:a för många år sen, som uppträdde liknande som din, då var det trasig LMM, som var boven, han fick byta 2 gånger på rätt kort tid vill jag minnas. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Tack värt att kolla. Läste lite på nätet och många rek att testa att koppla ut lmm och se vad skillnaden blir. Tydligen vanligt fel på många märken. Mvh Daniel |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Se över vakuumslangarna. |
| Hade det varit vacumslangarna, så hade nog felet varit konstant i detta fallet! | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Inte nödvändigtvis, jag bytte liksom OP allt på tändsidan men också vevaxelgivare och kamaxelgivare på min 318Ti. Symptomet blev bättre (kan ha varit p.g.a. värmen också) men försvann helt först när jag upptäckte en vakuumslang med lite sprickor. Nu har jag inte haft problem på flera månader. I vintras var det katastrofalt stundtals, bilen startade knappt ibland och motorn nästan dog vid motorvägsfart för att sedan vakna igen. |
![]() 1.360 Bruksbil
Har nu bytt följande men bilen går dåligt ännu. Tändstift Tändkablar Fördelarlock Rotor Bränslefilter Båda två vattentempgivarna En givare i insuget som jag tror mäter lufttemp Blir tokig på detta, nästa tre saker jag tänkte ta är, tändspolen,spjällhuskontakt och map-sensor. Vad tror ni? Testade idag med varm motor. Håll gasen någon minut på exakt 2000 varv, spinner som en katt men helt plötsligt utan att jag släpper gasen trillar varvtalet ner till 7-800 varv, ja typ tomgång. När bilen ligger på det lägre varvet släpper jag gasen och motorn dör. Står den på tomgång kan den gå fint och plötsligt hostar till men återgår ofta till normal tomgång och i värsta fall dö. Tycker det är jävligt skumt.. Har sprayat startgas på vakumslangarna och synat dem utan att upptäcka något. Tacksam för vidare idéer :) |
|
Inte för att jag har någon idé, men. Du har inte funderat på att lämna bilen till en bra verkstad istället för att lägga tusentals kronor på delar och en massa jobb och ändå inte hitta felet? MVH Christofer |
|
|
Kolla felkoder. Inte så krångligt på dom äldre bilarna. Länk |
|
|
Du har nog garanterat en läcka någonstans eftersom tomgången går upp och ned väldigt vanligt på gamla bilar. Någon av scorpio / mondeo motorerna har något känt T kors med slangar där det brukar läcka med åren. Med rök kan man hitta läckor ofta rätt snabbt och det kan faktiskt göras med enkla medel en slang och en cigarr eller annat. finns även denna metod med pump. En fördel är om det inte blåser så mycket då brukar det vara lätt att se. På fordforumet finns en massa info. Men updatera gärna även här. |
|
| Jag har en lmm om du behöver. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Har funderat på att lämna in den men sist jag gjorde det (för samma fel) så gick den bra i 20 minuter efter rengöring gasspjäll men jag sket i det då jag inte ville lämna ifrån mig bilen med risk för att få lackskador om någon oförsiktig skulle snudda vid bilen. Bilen är en antik "möbel" för mig så att säga :) Beställde en lmm och skall byta lita slangar. |
| Vad kostade LMM? | |
![]() 1.360 Bruksbil
Delorian Den kostar 300kr men skroten trodde inte det var rätt för min bil då artnr skilde sig. Den du har kan du se vad det står på den? Står ett nummer mitt på och ett längre ner. LMM sitter placerad uppe på höger stötdämpartorn så inte efter luftburken som det gör på många. |
|
Dessa nummer står på LMM Originalnummer 93BB12B579BA Artikelnummer AFH6002A Vet att den passar runt 95-98 Du kan få den till ett bra pris PM:a om du är intresserad. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Aha okej då är det tyvärr till nya karossen. Har en 94a och numren stämde tyvärr inte överens. Tack ändå :) |
| Har du kollat tjuvluft?, tror mer på det än lmm. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Jag har testat att spraya startgas längs slangar, insug osv men det händer inte ett skit då. Men jag tänkte jag skulle köpa mig ett par meter vakumslang och byta varenda en så vet jag iaf att det inte är det som är felet. Såklart att en tunn slang som suttit i ett varmt motorrum i 22 år kan vara rätt så trötta men jag hittar som sagt inget varken när jag synar dem eller sprayar startgas. |
|
Tyvärr reagerar inte alltid läckorna på startgas. Jag hade provat ett röktest. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Vad är ett röktest? |
|
Skickade en youtube länk ovan. Man blåser in rök i en slang, kan vara vad som helst diskorök, cigarrrök, upphettad barnolja väldigt effektivt till att hitta läckor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.