|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har precis haft en trevlig stund som passargerare i en M5e39, och märkte snabbt att något är galet. Vid högre hastigheter är bilen farligt instabil, den kränger vänster&höger, och vid hård acceleration står ratten ganska mycket snett. Den låter inte från framvagnen eller bakvagnen, har kollat däcktrycket, och kollat så hjulbultarna sitter fast. Tänkte länkarmsbussningar, men det ser annorlunda ut än på e36 och e46 när det gäller bakvagn. Däcken är lågbudget, men det har fungerat förr, det är 3-4mm kvar både fram och bak. Någon som upplevt liknande? | |
| -99, cirka 22500mil :) | |
| Vid de milen lär det mesta vara "halvslut" i chassieväg. Med det menas att även om prylarna kan verka vara OK så har de passerat bäst före datum med råge. Bilen kan dock bete sig fullt normalt vid lugn körning. Det är inte ens säkert att bilprovningen hittar någ att anmärka på, vad det nu är värt. Kontentan är att många bäckar små/mindre gör att man kan uppleva bilen som du skriver. Jag förstår att han inte är sugen på att byta allt i chassieväg, så jag skulle börja (bak!) med de fyra stora bagvagnsbussningarna samt de yttre kul-lederna på varje sida. Fram skulle jag byta den snett tvärgående armen (den kraftigare av de två!) samt det mittre styrstaget. Sedan en 4-hjulsinställning. Å andra sidan så lever jag inte som jag skriver, jag bytte allt på min till sista bussningen, behöver inte bli så dyrt, bara tidskrävande. | |
|
Har smsat honom och frågat om han domkraftat upp kärran, och slitit i hjulen, men det är inte ännu utfört :) Har iaf meddelat om vilka ting det kan röra sig om att byta ut och även erbjudit en helg med bilen hos mig :) // att byta allt för att veta att ALLT är okej, har varit en dröm sedan långt tillbaka, bästa idén är nog att samla på sig delar under en tid, för att sedan byta ut allting samtidigt :) så gjorde jag på min VW Lupo 3L, blev en häftig skillnad med alla leder,bromsar,vätskor, remmar, osv osv :) |
|
We 2.010 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Olika däckfabrikat fram och bak? Höger, vänster? Hjulinställning? |
|
Samma däckfabrikat i rätt dimensioner, bytta runt om förra året, dock det billigaste man kan sätta på en 18 tums fälg, but still, det HAR ju fungerat :) Hjulinställning är inte gjort, men inget är bytt på bilen och den har fungerat förr. Polarn vet inte om han har kört på någon trottoarkant eller liknande och rubbat hjulvinklarna :) |
|
|
Jag är tveksam om det är felet i det här fallet men: Fästena till bakre krängningshämmaren är gjorda i lättmetall. Vid aktiv körning är det ganska lätt att vrida sönder dessa. Då blir den betydligt sladdrigare i bakändan. Böka inte med att köpa nya utan köp motsvarande till en M3 som är gjorda av stål, de håller. Det syns direkt om man sticker in huvudet under. Mvh |
|
| Isak: Vilken M3? E46? Jag har bytt mina men även kikat på uppgraderade varianter i "billet" alu, de kostar en del dock (typ 1500-2000 inkl frakt, moms & tull) Länk | |
|
Tydligen E36. Part# 33 50 6 779 734. Här är en länk till ett forum där jag hittade det. Jag körde länge med det och det funkade perfekt. Länk |
|
|
Ja, och det verkar fortfarande funka i min ägo ;) /Fredrik |
|
|
Hade också problem med det där fästet på min första M5 E39 (underdimensionerat, förmodligen utmattningsskador, gick sönder efter en dag på Mantorp), men med motsvarande del från M3 E36 så fungerade det perfekt i många härliga mil! För säkerhetsskull lackade jag fästet för att undvika galvaniska strömmar mellan stålet och aluminiumet. Håller original så kör man inte bilen som det var tänkt från fabrik... ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.