AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.942

AUX på e46 320d 2005 - Business Navigation, är det ens möjligt?

8
Föraren
BMW e46 320D
Hej allihopa.
Behöver er hjälp med ett problem här. Skaffade en 2005 e46 320d för ett par veckor sedan, har inget att klaga på vad gäller själva bilen men det hade varit trevligt med en AUX ingång. Förstår att jag har dragit nitlotten här då det knappt finns någonting information alls på nätet om man har den enheten jag har...Har 1-dins navigationsenheten med kasett, i skuffen sitter en mk4 dvdläsare samt en 6 cd växlare.

Även om enheten är från 2005 har den ändå den gamla 17-pin layouten. Undertill finns två stycken 10pins ingångar vilka upptas av CD-växlare resp. tape+navbus.

Beställde en 10 pins kontakt från ebay för en billig peng vilken fixar en AUX ingång (iaf. om man har business cd modellen) för att testa..men icke. Jag testade att plugga in den istället för cd-växlarkontakten vilket inte gick, testade den andra men det blev samma sak. Intressant är dock att jag kan styra cd-växlaren även om cd-växlarkontakten är utdragen - Antar att en del av styrningen går via navbussen eller liknande.

Hupp, så att här sitter jag nu, lite smått uppgiven, och behöver råd kring tre möjliga vägar framåt,

1. Går det att koppla in sig på bef kabelstam så att man får AUX signal in i stereon? Finns den en annan enkel adapter?
2. Finns det något annat sätt med bef stereo? Har läst lite om dension gateway osv. Fungerar en sådan med business navigation?
3. Kan jag slänga ut stereon och sätta i en egen stereo? Har sett att det finns kit på ebay att köpa - fungerar dessa även om jag har en Business Navigation enhet från början? Jag använder inte navigationsfunktionen, och absolut inte kasettdelen så att det finns egentligen inte mycket att hämta för min del, trevlig med OEM looken dock.
Br
1
Brore
328 E46 -00
Köp en blåtandkasset på tex teknikmagasinet som du stoppar in som vilken kasset som helst..
8
Föraren
BMW e46 320D
Det är tyvärr inte aktuellt...kasettspelaren fungerar inte. Ljudkvaliten är väl inte den bästa heller om man kör med band?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kasettadapter ska du inte satsa på. En dension gateway eller annan valfri enhet som kopplas in via cd-växlaringången kommer att fungera. Dock så ska det funka med riktig aux till din bara du får tag på en kabel som passar.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Inga problem, köp en sån här: Länk

Aux dyker automatiskt upp som input när man installerat kabeln.

Lödde själv ihop en för 10 år sen, funkade kalas. Sök på "E46 AUX" på ebay så får du upp massor av lösningar!
8
Föraren
BMW e46 320D
Jag testade att köpa exakt en sådan kabel, men det fungerar inte på min modell. AUX dyker inte upp. Hade du Business Navigation enheten? Tack ändå :)

Det är lite därför jag är tveksam inför Dension också, iofs. kan ju köpa, testa och om det inte fungerar skicka tillbaka. Hade varit rätt najs att få BT funktionalitet.
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 316ti compact -04 (egentligen min fru´s)
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Köpte denna till Z4:an. Länk
Finns nog till E46 också. Funderar själv på en till till min E46:a, men vet inte om den går då den inte har någon cd-växlare.

En riktig karl lyssnar på Ac/Dc.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
En sån här har jag liggande , var tänkt till min gamla bil.

Länk
8
Föraren
BMW e46 320D
Det är lite för hardcore för min del. Jag vill enbart ha en 3.5mm plugg.

Ska försöka koppla in mig direkt på cd-ingångspinnarna för att se om det hjälper..
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 316ti compact -04 (egentligen min fru´s)
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Hej.
Denna grunka kopplas in på cd-växlaringången. Hur lätt som helst. Och då får du så du kan spela MP3 och några andra format via USB-minne och SD-kort, AUX, Streama via bluetooth och då även få en viss handsfree funktion.

En riktig karl lyssnar på Ac/Dc.
8
Föraren
BMW e46 320D
Hej!
Vill bara återkoppla lite hur det gått.

Eftersom att CD-växlarstyrningen sköts via 17-pinskontakten antog jag att det enbart var ljudsignalerna från växlaren som gick in i extrakontakten undertill,"cd-wechsler" på bilden nedan. Tog således bort den och kopplade in mig med en 3.5mm kabel. Drog höger och vänster plussignal till pin 1 och 2, och common ground (gemensam jord för högtalarna på min kabel) till pin 6 vänster minus.

Vad som nu händer är att huvudenheten tror att den spelar från cd-växlaren (som är igång i skuffen) medans jag skickar ljudsignalen från min smartphone. :)

Fungerar kanon! Helt underbart att kunna streama musik igen från ex. spotify. Har kopplat in en bluetooth mottagare på 3.5mm uttaget nu också så att jag inte behöver ha telefonen direkt inkopplad.

Se nedan för en bild över pin-layouten. Per min tes verkar inte de andra pinnarna användas. Vet inte om det enbart är så för business navigationuppsättningen från 2005, eller om det är så för alla andra.

Länk
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
finns ju folk som går in direkt på bandaren alltså FÖRBI magnethuvet och försteget - men det är ju lite DIY :-) - google and you will find.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.