AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.358

X5 E70 - Sjusitsig

Påverkar dom två bakre stolarna benutrymmet mellan framstolar och vanliga baksätet?

///Micke
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Njae.
I 5-sitsigt läge, så är avståndet mellan fram och baksätet samma som på en vanlig X5 utan 7-sits-möjlighet.

På en X5 med möjlighet till 7-sits, så kan man fälla upp 2 stolar från bagageutrymmets golv. När man gör det, så kan man samtidigt skjuta fram vanliga baksätet, ca 2 dm, varpå det blir mindre benutrymme i baksätet, och möjlighet att sitta längst bak. Det är dock inte nödvändigt att flytta fram baksätet - men om man inte gör det så går det inte att sitta längst bak (såvida man inte saknar ben).

På en X5 med möjlighet till 7-sits, så kan man även ställa in ryggstödet i olika vinklar, exempelvis 90 grader, samt utnyttja framskjutsfunktionen för att på så sätt få plats med mer grejer i bagageutrymmet. (Dock kan man ju på en 5-sitsig få plats med precis lika mycket genom att fälla helt så klart.

Den 5-sitsiga har väldigt stort utrymme under bagageutrymmets golv (eller reservhjul om man beställt den extrautrustningen).

Mvh
Tommie
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Nu kom jag på att jag gjorde en film en gång i tiden för att beskriva frågan.

Länk

Mvh
Tommie
Härligt Tommie, härligt.. Tack för info!

///Micke
ca
107
calpe
X5 40D F15
Vet inte om jag kan hålla med. Hade E70 -08 och där var det rätt stor skillnad mellan 7-sits och 5-sits i andra raden. Tvekade inte att välja 5-sitsvarianten då jag tyckte skillnaden var väl påtagen. Inga mått-bevis dock ;-)
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Vad jag har förstått så har 7 sitsiga "enormt " myki bättre andrahandsvärde ...
ca
107
calpe
X5 40D F15
Mycket snick-snack om den saken också. Inbillar mig att det är ett rent säljar-trix.
Seriöst, hur många lägger ut 20-30K extra i inköp för att det ska vara lättare att sälja efter 3-5 år? Hittills har ingen fått "betalt" för sådana extrutrustningar enl min mening. Finns alltid köpare av båda varianterna.
Mvh Micke
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Jag har haft både 5- och 7-sitsig och föredrar 5-sitsiga, framför allt eftersom det är ett mycket bra utrymme under golvet i 5-sitsiga. 7-sits-funktionen använde jag aldrig, men tyckte (av okänd anledning) att det var jättehäftigt när jag köpte den.

Personligen skulle jag värdera aktiv styrning, dynamic drive, navi och backkamera högre än 7-sits. De bakersta platserna är ändå så små att knappt någon får plats där - och får man plats, få får man inte plats med något bagage.

Vad gäller utrymmet i rad 2, så har jag inte heller något mått-bevis, men gissar att det faktiskt är mer utrymme i 7-sitsaren när 2'a raden är i bakersta läget - i synnerhet när man dessutom fäller ryggstödet i bakersta raden i mest lutning. Men om man inte insett att man kan justera placeringen, och ryggstödet, och har 2'a raden lite framskjutet och med ryggstödet en bit upp, ja då förstår jag att man upplever 2'a raden som lite trång.

I 5-sitsiga varianten så kan inget justeras i andra raden, bortsett från att man naturligtvis kan fälla sätet. Dessutom är själva baksätet lite bättre kvalité, bättre formanpassat för bilen, och tätare mot ljud från bakluckan. Så jag upplever 5-sitsaren som tystare.

Personligen skulle jag alltså föredra 5-sitsaren, och skulle inte betala extra för 7-sits. Men jag har också hört att 7-sits ökar värdet eller är mer lättsåld. Jag gissar dock att prisskillnaden är tämligen liten.

Mvh
Tommie
Går det inte att fälla ryggstödet i sjusitsiga på vanligt manér?

///Micke
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Jo.

På 5-sitsiga kan ryggstödet fällas. Upp eller ner. Punkt. Som på nästan alla andra vanliga bilar. 60/40%.

På 7-sitsiga kan rad 2 individuellt ställas in på flera olika sätt. Skjutas fram och tillbaka. Jag har för mig att det kan skjutas fram i olika lägen dessutom. Typ 1 eller 2 decimeter fram (varpå det blir lite trängre alltså). Dessutom kan ryggstödet fällas fram i olika lägen. Alltifrån rätt så mycket bakåtvinklat, och sedan i olika steg upp till 90 grader, och sedan helt framåtfällt, så att det blir ett stort lastutrymme (som på 5-sits).

3'e raden kan fällas upp individuellt av varandra. Det går alltså att exempelvis göra den 6-sitsig och ha hyfsat bagageutrymme.

På samma sätt går det att göra den 4-sitsig och få plats med något ganska stort, genom att fälla vänstersidan, och öppna 3'e radens högra stol. Resultatet blir alltså förare, frampassagerare, en i baksätet till höger, ytterligare en passagerare i tredje raden allra längst bak, med något stort långt bakom föraren typ. Ett kylskåp kommer inte få plats i detta läge, men förmodligen en moraklocka, typ.

Jag passar även på att nämna att insynsskyddet tyvärr inte riktigt får plats någonstans i bagageutrymmet när allt är uppfällt i 7-sitsiga. Det betyder att man behöver snäppa loss och släpa ut den relativt tunga insynsskyddet, och förvara det någonstans om man plötsligt vill göra den 7-sitsig. Lite trist.

Hela rad 2 kan fällas fram för att underlätta påstigning (läs: klättra in) i 3'e stolsraden.

Mvh
Tommie
Tack för all info, underbart!

///Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.