|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
@50+medbmw, nej du läste nog mitt inlägg fel isåfall. Jag menade att det är många (även med olika svenska namn) som lägger ner en massa tid och trakassera folk som har säljannonser ute. /Anders |
|
|
De här "hej, du får 100.000 snabb affär" (när bilen är ute för 150.000) är inte ens intressanta nog att ta reda på nationaliteten på. Om du väl svarar ja så finns inga pengar ändå. Bara att ignorera dem. ------- //Lövet |
|
|
Precis det jag menar Lövet, det är därför jag kallar dem för "annonshulliganer". De är bara ute för att göra folk förbannade och sura och få en reaktion. Det är förstås bara att radera. /Anders |
|
| Med känsla, OK. | |
|
Dissar stenhårt intressekoll annonser, vad är det för dumhet?! Antigen vill du sälja eller så vill du inte! Och annonser med talar endast svenska går också bort, ger mig bara intryck av otrevlig dryg säljare! överhuvudtaget annonser med otrevlig ton dissar jag helt oavsett hur intressant objektet är. |
|
|
Gillar också: "Provkörning sker med mig bakom ratten tills pengarna sitter på kontot" även på bilar med mindre exotisk karaktär. Man lär ju få behålla bilen om inte en seriös spekulant får provköra bilen. Det känns som att det finns bättre metoder att mota testförarna i dörren... |
|
|
Som att man skulle föra över pengarna innan man provkör. |
|
|
Det där med "provkörning sker med mig bakom ratten" eller typ "provkörning som en sista del av affären" får mig att backa. Varför ska jag köpa en bil för en massa pengar om jag inte får chansen/den rulla rätten att verifiera att allt är ok... Jag har råkat ut för samma sak med bilhandlare, i alla fall hör i Sthlm. |
|
|
Jag tror också att det är många som "chansar med ett tokhögt pris" och går det så går det, men annars kanske de inte vill sälja bilen. Men det kan också finnas en del (lata) personer som inte har satt sig in i vad som är ett rimligt slutpris på bilen och då lägger ut den "på försök" för att testa om det blir någon respons på givet pris. Sedan kan det finnas en liten grupp ägare av "entusiastbilar" som gång på gång lägger ut sin bil till ett "överpris" för att försöka skapa en "normalbild" av ett högt prisläge - men de skriver troligen inte "intressekoll" i annonserna och de har förmodligen bilar som det inte finns så många av på marknaden. Hurvida olika grupper av människor beter sig olika vid affärer, är det ofta kulturellt betingat - vi är nog vana vid att man inte förhandlar särskilt mycket runt ett utsatt pris (där prutmånen kan vara inräknad i angivet pris) medan i andra kulturer skall man "köpslå" vid en försäljning där det är "en dans" med två parter som förhandlar fram och tillbaka innan man kommer överens (och när man skall betala kan en ny "dans" börja igen...) - inte sämre eller bättre men annorlunda mot vad vi är vana vid...det kan dock ta längre tid innan avslut och kanske orsaka irritation om man "inte är van vid att dansa". ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med. Om man väl bestämt sig för att sälja bilen är det väl ingen poäng att behandla den som en diamant, som ingen får röra längre. Den ska ju ändå säljas så det är klart att andra kommer köra den. Under en provkörning med bil så kan ju väldigt lite mekanisk skada ske. Det är däremot annorlunda med motorcykel, där ett litet misstag kan tippa hela hojen och det är inte givet att den är helförsäkrad, eller att självrisken är under 10 000kr. Men även då vill ju de flesta provköra. Blev förvånad senast att köparen tackade nej till möjligheten att provköra. |
|
|
...komplettering angående "dansen"; kolla gärna in Monty Pythons film Life of Brian och scenen när Brian är jagad av romarna och i panik skall köpa lösskägg på marknaden för att maskera sig! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Life of Brian: Samma "fråga" men de vänder på perspektivet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man får vara hård mot dom som prutar på telefon för att sedan dyka upp och pruta igen. Då höjer man priset istället, kostade bilen 10k från början så säger man ska du ha bilen så kostar den 10 500kr 500kr dyrare än ursprungspris i annonsen. Tro det eller en men jag vet flera som lyckats med den modellen. |
|
|
Sen känns det inte så seriöst att det inte står med något namn i annonsen, utan säljes av: "bmw". --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hahaha hade glömt bort "provkörning med mig bakom ratten", oftast är det helt vanliga bruksbilar. Skulle ALDRIG betala för en bil som jag inte kört! |
|
|
Det där med provkörning kan ju vara lite känsligt beroende på köparklientel och ålder. Så länge som exvis jag äger bilen så antar jag att min egen försäkring gäller, och i den har jag garanterat att ingen under 25 år (eller var det 24...) skall köra bilen... Vore ju trist med en "händelse" då... Minns när E30 323i kom och fanns att provköra hos den lokala BMW-handlaren, hörde talas om en ung snubbe som satte en av deras demobilar i en lyktstolpe, vilket inte blev speciellt uppskattat av vare sig BMW-handlaren eller lyktstolpen... mvh MW-Guru |
|
|
Man får väga de eventuella problemen mot den ökade sannolikheten att få bilen såld på grund av en provkörning. När jag själv säljer bil försöker jag få spekulanten bakom ratten så fort som möjligt. Finns inget som gör en köpare så köpsugen som en provkörning oftast. (Dock försöker jag filtrera bort pappskallar långt innan de får komma och titta på bilen) ------- //Lövet |
|
|
Jag brukar sortera bort dem som pratar pris direkt, speciellt sista pris. Ofta får man mail "Jag ger dig x kr för bilen" eller "jag du får x kr direkt" Då brukar jag maila tillbaka och skriva att alla som köper har pengar direkt, och maila tillbaka blocketannonser på bilar i prisklassen som motsvarar deras bud. |
|
|
Filtreringen innan provkörning är viktig. Sedan låter jag inte någon provköra utan att jag är med i bilen. Men som du säger: det gäller ju att få köparen köpsugen, och det görs enklast om personen ifråga får känna på grejerna! |
|
|
Rasist hit och rasist dit.......jädra uttjatat ord ? Personligen skulle jag aldrig göra affärer med mena folk ,likväl som flera av dom inte vill ha med oss att göra ? Högst frivilligt i sverige fortfarande . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.