AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.526

Vad betyder formuleringen "intressekoll"?

Sida 1 av 4
US
547
US
850 iA -92
Alltså helt uppriktigt, vad är vitsen med att skriva "intressekoll" i en bilannons? Jag kollar mycket annonser och denna formulering dyker upp titt som tätt. Säljaren lär väl märka om det finns intresse för hans bil om folk hör av sig?

I en annons står det "intressekoll" i rubriken och då känns det för mig som, OK bilen är inte till salu så varför läsa vidare? Men när jag ändå läser vidare står det längre ner i annonsen att priset är 15.000:-? Då är den alltså till salu?

Eller betyder det att om jag blir intresserad och ringer och säger det, och är villig att betala det som begärs så kan säljaren säga, nej tyvärr den är inte till salu, om du inte vill betala 25.000:-?

Eller betyder det som ordet låter att säljaren faktiskt bara är intresserad av att se om hans bil är intressant för att senare kunna sälja den i en annan annons där det inte står "intressekoll"? Men då borde han väl inte skriva ett pris i annonsen?

Hoppas jag inte retar upp någon som har skrivit en annons på beskrivet sätt. Det är inte min mening. Upplys mig istället!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Intressekoll betyder egentligen "Jag testar med ett svinhögt pris men om någon är dum nog att bjuda det så säljer jag bilen"

-------
//Lövet
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Precis, uppfattar det åxå så.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Om vi nu ändå är inne på formuleringar så vad vill man ha sagt med "talar endast svenska"? Har sett det i många annonser på sistone.
Jag menar, om det nu är nån som inte talar svenska så lär ju inte personen läsa svenska och därmed förstå formuleringen utan ringer i alla fall?!?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är blocketspråk för "jag gillar inte invandrare men jag vågar inte riktigt säga det rakt ut"

-------
//Lövet
andreas_lofgren: Helt klart.

Funkar även för att dölja ett nederlag:

- Har du fått bilen såld än?
- Nej jag la bara ut den på intressekoll. Vill ändå behålla den.

Förekommer ofta i kombination med att annonsen märks "såld", för att sen komma tillbaka en vecka senare.
Verdi
Att inte gilla en grupp av människor är en sak. Jag menar, jag behöver inte gilla den person som jag säljer bilen till.

Vet inte hur jag ska formulera mig riktigt men säg så här:

Majoriteten av invandrarna är inte skojare men majoriteten av skojarna är invandrare. (känns det som iaf)

Vet inte hur många skambud och skumma förslag jag fått av killar med invandrarbakgrund nu på sistone. Ofta handlar det om att bilen ska stå kvar på mig med min leasing och så betalar de mig varje månad. Jo, för att bli målvakt har alltid varit en dröm för mig. :)

Sen finns det såklart invandrare som är seriösa. Firman som köpte min 435d drevs av en invandrare t ex.

I vilket fall så hör man ju rätt snabbt om den som ringer är seriös eller ej. Känns onödigt att exkludera seriösa invandrare genom att skriva nåt om "talar endast svenska".
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ett sätt att uppnå samma sak är att välja att enbart bli kontaktad via mejl. Svarar man sedan bara dem som klarar av att inleda med stor bokstav och avsluta med ett skiljetecken har man sorterat bort 95% av strulpellarna.

-------
//Lövet
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

När jag i våras sålde min M635csi, så skrev jag att som första kontakt blir enbart med email.
Tur var väl de, för av 75 email så var 10 seriösa och skrivkunniga på svenska , resterande bemödade jag mig inte svara på!
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Jag sålde bil på annons en gång och sorterade bort alla som inte skrev sitt förnamn och efternamn i mailet. Det var också effektivt för att sortera bort folk man inte ville ha kontakt med.

Min enkla åsikt är att alla seriösa annonsforum borde förbjuda "intressekoll" och liknande.
Intressekoll är bara oseriöst och de flesta annonser är mer eller mindre ungdoms bilar.

Talar endast Svenska är ju precis som det skrivs att man inte gillar invandrare. Media har målat ut de som kriminella.

De flesta skojare är faktiskt inte invandrare. Man väljer att se det som man vill. Försök att få svar om man skriver för och efternam med utländskt ursprung! Folk svarar inte, de tror på den bild media har målat upp. Har faktiskt provat med väldigt chockerande resultat!

Där jag jobbar har jag sett båda sidor av de båda delarna och de gånger företaget gått miste om större belopp har de faktiskt inte varit invandrare och mindre pengar invandrare. Men finns säkert fler historier som tyder precis tvärtom. Tyvärr finns det mindre ärliga från bägge delarna.

Blir säkert en massa påhopp om vad man tycker men hoppas man inte trampat på någon tå!

Idag lever de oärliga på bekostnad av de ärliga! Då det är väldigt svårt att få oseriöst folk fällda för brott!

Ändrig.. Snarast!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan det vara en person som inte behärskar att använda bilpriser.se pga slötänkt?:)
Tycker det är helt ok att skriva talar endast svenska i annonsen, då gör man en punktmarkering att man vill att personen kan kommunicera, är otroligt jobbigt när köpare och säljare inte är på samma nivå och köparen ringer tillbaka för att han inte förstått sådant som tex stod i annonsen efter att han köpt bilen.

Man blir lite trött, sen är det jobbigt med dem som fortfarande ska komma med kontanter.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om köparen är dålig på svenska så lär han ju inte förstå vad det innebär i alla fall. Dvs du skrämmer bara bort fel personer ändå.

-------
//Lövet
Jo fast det är lika bra.
Det är mest invandrare som ringer från kontantkort eller skyddade nummer hur kommer det sig?
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag håller med dig delorian. Jag kommer alltid använda mig av -talar bara svenska. Förr kunde man skriva vad man menade men nu skall alla vara så jäkla duktig.
Verdi
danieel,
Jag har visserligen inte tillräckligt stort underlag för att kunna dra några säkra slutsatser men faktum är att alla invandrare som hörde av sig nu var oseriösa och föreslog oortodoxa lösningar av typen "är det ok att bilen står kvar på dig och så betalar jag via autogiro till dig varje månad?"

Jag har sålt 6 bilar privat genom åren. 4 till svenskar, 1 till en man i 50-års åldern från Chile och nu en till Nordskogs bil som ägs av en invandrare. De fyra jag sålde till svenskar gick helt utan problem. Chilenaren ljög och krånglade. Hittade på att han fått punktering och sabbat fälgen i hopp om att jag skulle sälja vinterhjulen billigare till honom. Han försökte även få mig att få dåligt samvete över glappkontakt på baklyktan men det hade jag klart och tydligt upplyst honom om innan han köpte bilen. Och nu Nordskogs bil som visserligen skötte sig bra förutom att ägaren ljög om flera saker som iofs var helt ovidkommande.

Så jag vet inte jag... Säger absolut inte att alla invandrare är så här eller att alla svenskar är ärliga. Men nog känner åtminstone jag att man måste vara mer på sin vakt när man gör affärer med invandrare. Känns som att de är lite mer trixiga i regel. Gatusmarta om man vill vara snäll. :-)

Återigen, finns många som skulle klassa mig som rasist för detta men det är bara mina egna erfarenheter. Inget mer. Det är vad det är och alla som sköter sig har min fulla respekt oavsett härkomst. Däremot har jag jävligt svårt för de som inte sköter sig.

Och jag kommer inte att skriva några formuleringar som skrämmer iväg någon enda seriös spekulant. Jag klarar av att filtrera bort de oseriösa ändå. Däremot kommer jag nog inte att skriva ut mitt telefonnummer mer.
Får nog erkänna att formuleringen "talar endast svenska" ger mig vibbar av bristande intelligens och skulle nog kunna göra att jag sorterar bort en annons t.o.m. Åtminstone om det handlar av en vanlig dussinbil.
Jag skulle inte reflektera så mycket över om det stod så i annonsen så att jag avstår, Jag ringer oavsett.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Och de flesta kritikerna ringer inte heller på en annons utlagd av Hassan eller Ali....
Konstig retorik men som sagt min åsikt. Sen måste jag säga att många oseriösa finns i fordonsbranschen! De små pengarna finns där och då finns det en del invandrare, kan kännas så. Kollar man efter stora belopp finns det inga invandrare. Fin fasad och mycket bra fina ursäkter jag visste inte och antog inte. Finns två sidor av allt. Vill inte övertyga någon men man kan vidga sin syn 😁. Man blir chockad av resultaten!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.