|
|
|
|---|---|
|
Hej Efter ett byte av bränsletank måste startmotorn gå upp till 10 sekunder innan motorn startar. När den väl startat går den normalt. Jag tror att den behöver tid på sej för att bygga upp bränsletrycket. Varför? Bränslepumpen blev demonterad men inte utsatt för något "övervåld". Ibland kan det förstås räcka med att man petar på gamla saker för att något skall hända. Helt subjektivt tycker jag dock att den låter mer än tidigare. Jag gjorde först en felkoppling av bränsleslangarna. Bränsle framåt skickades till kolfiltret (?) i motorrummet istället för till insprutningen. Filtret var dränkt och det rann friskt om det innan jag upptäckte det. Men jag har lite svårt att se hur det skulle kunna påverka. Skall det finnas någon backventil i bränslesystemet som håller kvar trycket? Var i så fall? Några tips på vad jag kan kolla / pröva? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, det sitter alltid en backventil. I ditt fall sitter den tillsammans eller i närheten av bränslepumpen som på denna modell är monterad inuti bränsletanken (till skillnad från min 323i -85 som har bränslepumpen monterad externt). Finns dock andra saker som kan dränera bränslesystemet som tex läckande spridare (men trasig backventil brukar vara det vanligaste). Nästa steg är dock helt uppenbart och solklart. Koppla in en bränsletrycksmätare på supply bränsleslangen (skarva in ett t-kors mellan fuel railen och supply bränsleslangen) - se exempel nedan Länk Länk Länk Steg 1 :: Starta motorn och notera vad arbetsbränsletrycket är. Steg 2 :: Stäng av motorn. Steg 3 :: Notera och skriv ned bränsletrycket var 30:e minut under minst 4 timmar. Steg 4 :: Gå och sov. Steg 5 :: När det gått ett helt dygn (sen du stängde av motorn) så noterar du det värdet också. |
|
Så får det bli! Nu är en bränsletrycksmätare beställd på Ebay. Sedan följer jag din testmetod. Jag såg inget som liknade någon backventil så jag gissar att den är inbyggd i bränslepumpen. Det goda är att det inte är alltför besvärligt att byta pump.... |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, check valve brukar vara inbyggt i bränslepumpens outlet. Kan ju lika gärna vara bränsletrycksregulatorn som läcker. Men det ger inte så mycket att gissa, med en bränsletrycksmätare vet man. Det kanske inte är något problem med bränsletrycket! Jag hade en (ibland) svårstartad M30-motor och trodde det var problem med residualtrycket, men när jag väl började mäta så visade det sig att bränsletrycket var finfint. När du väl har bränsletrycksmätaren - samt verifierat att du faktiskt tappar tryck ganska snabbt efter du stängt av motorn - kan man klämma åt olika slangar efter man stängt av motorn för att ringa in vad som läcker. Klämmer man åt både supply hose (innan mätaren) och return hose och trycket sjunker vet man att en eller flera spridare läcker. Klämmer man åt supply hose (efter mätaren) och trycket sjunker vet man att check valve i bränslepumpen inte fungerar som den ska. Klämmer man åt supply hose (innan mätaren) och man verifierat att spridarna inte läcker men trycket sjunker så vet man att bränsletrycksregulatorn läcker. |
|
Det är bra med någon form av logisk "felsökningsmodell", och det är en sådan turordning som du beskriver ovan. Jag hoppas bara att inget alltför dyrbart är skadat. Stort tack för hjälpen. Lite dystert var det ett tag men nu har jag nya friska idéer att gå vidare med. På måndag är det besiktning - skall vi tro att den startar.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.