|
|
|
|---|---|
| Hej! Jag har nyligen köpt en 320D F30 4500mil där strålkastarna har krackelerat från insidan. Är det någon som har haft liknande problem och i så fall vad kan man göra åt det? Tack i förhand! | |
| Då plastglasen inte är utbytbara finns nog inte så mycket annat att göra än att byta ut hela strålkastaren. Har du xenonstrålkastare på bilen lär det nog tyvärr bli kostsamt. | |
| Det är halogen, tyvärr var jag inte uppmärksam när jag köpte bilen då det stod i annonsen att det var Xenon vilket i det själva fallet inte var. | |
|
Har aldrig varit med om något liknande på F30/F31, trots betydligt högre miltal. Men då har jag alltid haft xenon. Samma fenomen förekom på bl.a. gamla E36 med halogenstrålkastare, ofta då ägaren monterat för starka lampor. Då gick det dock att separera strålkastaren för att byta den skadade delen. Borde finnas billiga halogenstrålkastare på bildemontering eller internet då efterfrågan på halogen lär vara begränsad. Om den är köpt på bilfirma kan/bör du även reklamera felet samt den felaktiga utrustningen. |
|
|
Pratar du om att reflektorytan krackelerar - eller frontglasen? Frontglas generellt verkar vanligt problem då vi i sverige kör på halvljus mest hela tiden, och strålkastarspolning kyler av glasen så småsprickor bildas och smuts krypter in och blir mjölkiga med tiden. På E46 äe bara frontglas utbytbart, vågar inte säga något om F3x. Jag bytte själv på min när den var 7-8 år gammal, innan bilprovning sade något. |
|
|
Ok blir förmodligen att beställa ett par nya strålkastare då. Angående bilfirmans felaktiga beskrivning så tog jag kontakt med dom. De sa att ansvaret ligger på mig som köpare att kolla utrustningen för de ufrånsäger sig allt genom att skylla på "skrivfel" Nip det är frontlastare som krackelerar. Tack för all respons!! :) |
|
|
1: Knappa in de 7 sista i chassienr i denna Länk. Chassienr kan du få fram via regnr o denna Länk , klicka på "fordonsidentitet", identifieringsnummer är samma som chassienr. 2: Titta i utrustningslistan om de lämnade fabriken med xenon. Om ja så kan det betyda att bilen haft en skada i fronten o den är ful-lagad. Detta skulle kunna vara en rimlig förklaring till varför de "skrivit fel i annonsen", de har helt enkelt gått på utrustningslistan från fabrik. För din skull så hoppas vi att den inte hade xenon från fabrik :) |
|
| Skulle det mot förmodan vara så att den var utrustad med xenon från fabrik så är det ju inget problem att byta till det nu? Isf är den godkänd med det. | |
| Ja men det betyder oxå att den kanske varit krockad, och hur är den lagad isf? Normalt så lagas en 4 år gammal bil med nya eller så gott som nya delar när det görs via försäkringsbolaget, tex hos BMW. | |
| fick du ingen typ av garanti vid köpet? | |
| Tydligen gäller konsumentköplagen vid köp av bilhandlare. Så strålkastaren kan du nog få ersättning för. | |
| Som köpare har man en undersökningsplikt, och det kommer vara problematiskt att hävda att halogenstrålkastare istf xenon är ett dolt fel. | |
| "Alla" beg bilar (köpta på firma) har väl vad som kallas "3 månaderS trafik-garanti" iaf när vi pratar om en 4-5 år gammal bil som gått ca 5000 mil? En krackelerad strålkastare borde definitivt falla inom ramen för denna garanti. Kontakta konsumentverket o förklara läget. | |
|
Som sagt konsumentköplagen gäller! JSN: Jag menar som jag skrev strålkastaren inte strålkastarna. Sedan kan man ju tycka att det e sinnesjukt patetiskt att företag kan friskrivia sig på ett så löjligt enkelt sätt. Står det xenon så ska det vara xenon. Riktigt dåligt att det går att komma undan med. |
|
|
Hur har det gått för dig? Angående bilhandlarnas brist på moral. Här är bara ett exempel på 3 st F30 som saknar xenon, trots att det står i annonsen: Länk Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.