|
|
|
|---|---|
|
Detta är en lång historia men jag skall försöka korta ner den så den desutom blir förståelig. För något år sedan fick jag punktering på 323an och bytte till originalfälgen med originaldäcket på, problemet var att de hjulbultar som sitter på mina BBS 13" original lättmetallfälgar har en betydligt tjockare diameter på fälgen och dess fälgnav. Det som hände var att det lät illa då reservhjulet satt på plats eftersom dess tunnare nav var för tunnt för de bultar som normalt sitter på BBS fälgarna så bultarna slog i inne vid bromsbackarna och det andra som sitter där. Jag åkte inte så långt men tillräckligt långt för att ena expanderlåset (den länkade arm som handbromsvaijern sitter fast i)slogs sönder/av. Efter att jag konstaterat vad som hade hänt så plockade jag bort båda expanderlåsen (både det hela och det trasiga) av den anledningen att man inte skulle råka rycka i kryckan om bara ett expanderlås satt kvar för när endast det hela expanderlåset satt kvar på ena sidan så räckte det att dra upp handbromsen mindre än till det första hacket för att backarna skulle totallåsa sig. Jag har åkt i ett år utan dessa expanderlås och det har fungerat bra, men bestämde mig nyligen för att sätta dit ett helt igen så man kan använda handbromsen. Nu till problemet..jag bytte till nya expanderlås och monterade dit dem utan problem på ca 1 timme. Väl i bilen så märkte jag att det är någonting som slår från bakrehjulen..och det börjar från 30km/h och fortsätter uppåt med konstant oljud. Nu har jag inte plockat isär "skiten" igen men undrar vad som kan ligga imot? jag vet att det inte är beläggen för under hårda inbromsningar så slammrar det fortfarande. JAg vet att jag hade problem med att få dit backarna ordentligt och att bakre bromsskivorna inte passade utan jag fick trixa en del för att få ihop backarna mer..men det gick bra tillslut. Skulle backarna ligga imot borde ljudet rimligtvis rassla konstant utan uppehåll, men detta ljud låter som att hjulet snurrar ett varv sedan tar någonting i sådärför tror jag inte på backarna. Jag undrar om man kan sätta dit expanderlåset felaktigt, eller om kanske handbromsbackarna eller fjädrarna måste sitta på ett visst sätt? Vad jag tycker mig höra är att det slammrar från båda sidorna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.