AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
980

Koda om USA MDM till europaversionen på E92 M3 -09

du
8
dunderbao
E92 M3 -09
Halloj!

Har lite funderingar kring hur inkräktande DSCn ska vara i M-läget och huruvida min är kodat enligt europa- eller usa-versionen. Googlar man lite på "euro mdm" så får man en uppsjö med träffar från jänkare som kodar om sina bilar så m-läget beter sig som på bilar sålda i europa.

Kort sagt kan man säga att jag uppfattar MDM som alldeles för aggressiv för att vara användbar, så det slutar ofta med att jag kör runt med allt av vilket förvisso är roligt men har sina nackdelar också. Jag förväntar mig inte att bilen ska gå upp fullt på bredden i m-läget, men tycker att den kunde bjuda på i alla fall några graders släpp när man trycker i kurvorna. Som den är nu tillåter den att jag ligger precis på gränsen för traction eller snäppet över om jag håller jämn gas i en kurva, men lägger jag på något mer gas så bakdelen hade fått några grader ställ till så hugger den in.

Bilen har varit på mjukvaruuppdatering i sverige och skulle då enligt bmw ha "svalt en hel del", vad det nu innebär. Jag undrar främst om en sån uppdatering automatiskt medför att jag får europasettings, eller om den bara uppdaterar själva programvaran men behåller inställningarna. Det ska bara handla om ett bara flaggor eller två man behöver ändra i DSCn.

Det har visat sig ganska svårt att få tag i någon som skulle kunna kolla min bil hur det ligger till - varken schmiedmann eller pittstop hade koll på hur det låg till. Just nu lutar det mest åt att köpa de kablar som behövs för att kunna kolla själv.

Uppskattar alla tankar kring detta!
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jag kör alltid med DSC: off. Mdm läget är för folk som inte kan köra bil.
Antar att du har en US-bil?

Det billigaste och enklaste lösningen är som du säger att köpa en kabel och se vilka inställningar din bil har.

Lär ju även vara en relativt enkel del att koda om så om du har en laptop med bra uppkoppling så kan någon göra det åt dig online för en mindre peng.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.