|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har nyligen börjat pendla med min BMW e87, och när jag kör över "mindre" gupp på motorvägen och när jag svänger så tar skärmkanten i hjulen. jag har 18 tums fälgar på. Vi är tre kompisar som åker och bilen går extremt lågt bak. Fjädring och dämpare är orginal. Vad ska jag göra för att det inte ska skrapa så mycket som det gör? är fjädringen slut? behöver jag köpa eftermarknads fjädring? eller funkar coilovers där man kan ställa hårdheten? tacksam för svar // Sebastian | |
|
Vad har du för däck och fälgar på bilen? BMW original eller eftermarnads fälgar? Vad sitter det för däckdimensioner fram och bak? När det tar i beror det ofta på att felaktiga hjul är monterade på bilen. |
|
| Har eftermarknadsfälgar som är 9 breda bak med 215 däck, alltså med stretch men känns som jag borde klara mig ändå utan att det ska slå i. Gungar man bilen så är man inte nära att trycka ner den så mycket att det skulle slå i. Fram är det ingenting! | |
| Inte helt ovanligt att fjädern går av. Bara att byta i så fall. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med korrekta fälgar och däck så tar aldrig däcken i någonting - även vid maximal kompression. ===> Därför kan man direkt fastslå att du har fel kombination av fälg/däck <=== Om det är skärmkanten som tar i ytterkanten av däcket låter det som att det är fel ET på fälgarna vilket är relativt vanligt vid montering av eftermarknadsfälgar då kunskapen kring olika mått är lågt medans kunskapen om fälgarnas breda och blanka fälgbana är desto större :-) Sen är det såklart fullt möjligt att en eller kanske båda fjädrar bak gått av (och förvärrat situationen), det är dock mycket enkelt att verifiera genom att hissa upp ett bakhjul i taget och demontera hjulet och inspektera fjädern. |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@SebastianFogel : Vad har du för ET på fälgarna? E87 LCI har ju originalfälgar som är 8.5x18 med 245/35 däck där bak, men så har dessa ET52 också. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.