AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.025

Kompressorn startar fast bilen är parkerad och avstängd.

mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
Har bytt 2 kompressorer som skurit ihop och trott att de tagit in skräp som så många gör men när jag bytte andra gången nu för några dar sen så kollade jag insugsslangen och filtret och hittade inget fel.
Dan efter varnade bilen för låg batterispänning men jag trodde det var för att jag hade haft stereon på medan jag bytte kompressorn så jag tänkte inte mer på det.
Nu när frun for med bilen idag sa hon att den varnade igen, jag tänkte då att hon körde så kort sväng igår att det inte hann laddas.
Men sen när hon stannade av bilen på jobbet nu så stannade inte kompressorn.
Jag fick åka dit och då gick den fortfarande ,10 min efter hon stängt av bilen.
Detta trots att bilen är upphöjd alldeles tillräckligt.
Och medan jag haft kompressorn urkopplad så har bilen hållt höjden i flera veckor så är inget läckage i bälgarna.
Ska kompressorn kunna starta när bilen står parkerad och låst?
Är det reläet som hänger sig ?
Tacksam för tips.
Har givetvis sökt på forumet men hittar inget...
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej det är väl troligen läcka på en luft bälg eller slang

Mvh
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
Som jag skrev i första inlägget så sjönk inte bilen på flera veckor trots att jag inte hade kompressorn inkopplad alls så inget läckage.
Men tack iaf för svaret, blev ju ett långt inlägg så förstår om du missade det 😀
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Men hur gammal är kompressorn? kan ju vara en nivå givare som strular?
Mvh
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
Vet inte hur gammal den är men den funkade när han som hade den tog ur den och skulle felet vara i kompressorn innebär det ju att det ska ha varit samma fel på de 2 jag har bytt ut också?
Knappast troligt...
Köpte reläet till den idag, ska testa byta det.
Nån som vet var det sitter ?
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
Svarar på min egen fråga om nån annan framöver är in och läser pga samma fel...
Reläet sitter under reservhjulsbaljan och jag tror att det var det som var felet för innan jag bytte reläet så startade kompressorn så fort jag satte i säkringen trots att bilen alltså var mer än tillräckligt hög.
När jag satt dit det nya reläet så startade inte kompressorn längre, förrän jag kopplat in en dator med inpa och kalibrerat höjden.
Så hoppas nu att jag inte får anledning att gå in på denna tråden för att skriva vidare om nya problem med nivåregleringen ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.