AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.205

Tjutande ljud när man släpper på bromsarna

fi
9
filip_bigun
530d Xdrive Diesel Automat 2011
Har en 530d Xdrive Automat 2011. Rullat 5800 mil.

Jag upplever ett tjutande läte/skrapande, svårt att beskriva. Detta läte kommer efter att bilen stått några timmar på parkeringen. När jag väljer backväxeln på automatlådan och släpper på bromsarna väldigt mjukt och försiktigt så uppkommer ett tjutande ljud som avtar snabbt när man släpper på bromsen helt. Det ljud fenomen uppstår inte när man bromsar normalt under körning. Det kommer som sagt bara när man försöker krypbacka eller krypköra fram. Irriterande är det. Någon som har/haft samma problem.

Ska tillägga att detta läte inte uppkommer när man använt bilen ett tag under normal stadskörning utan enbart när den stått ute ett tag och svalnat.

Mvh
Filip

fi
9
filip_bigun
Nu har jag varit iväg hos BMW och bytt till nya bromsskivor samt belägg. Tjutande ljudet upphörde inte. Det kommer vid lätt inbromsning strax innan bilen stannat helt. Jätte irriterande är det :(

Har fått förklarat till mig att det är normalt på en automatare på en 530D Xdrive 2011.

Dem menar också på att orsaken till 99% säkerhet är troligtvist pga jag kör med icke original BMW fälgar. Låter väldigt märkligt om fallet är så??

Ska testa och skifta imorgon till original fälgar och se om problemet upphör. Någon som känner igen sig och kan dela med sig utav sina erfarenheter? Blir tokig att bil jäveln låter som en gammal Volvo varje gång man gör en lättare inbromsning eller släpper på bromsarna mjukt tex backar ut. Pinsamt är det. Ska också nämna att dessa icke original fälgar har tidigare suttit på min förra bil en 523i 2010 Manuel helt utan några missljud. Vad är skillnaden nu liksom?

Mvh
Filip
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fälgarna kan inte påverka bromsgnissel!

Be om att få en grundlig förklaring på det påståendet!

En rengöring och uppsmörjning av alla glidytor vid bromsarna är nog iofs en god start på att eliminera problemet.

Är det originalbromsbelägg eller "pirat"? (gissar på BMW-original eftersom det var en BMW-verkstad som gjorde bytet)

Ibland har jag märkt att innan bromsskivor och belägg är inslitna mot varandra, kan man få lite bromsgnissel. Detta bör dock ha försvunnit efter några hundra mil senast efter byte av belägg/skivor.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fi
9
filip_bigun
Ett förtydligande till förra inlägget: Bromskivorna samt beläggen är bytta till helt nya på samtliga hjul.
fi
9
filip_bigun
Servicen (skivor & belägg) gjordes idag hos Bavaria BMW Vällingby.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är kanske hur ljudet låter?

Är det högt bromsgnissel som hörs tydligt på utsidan av bilen, eller är det ett mer lågfrekvent ljud som främst hörs inne i bilen?

Är det det senare, kan det vara ett resultat av att bussningar och delar i bromsoken/styrpinnar etc. är lite slitna, så det blir små vibrationer när bromsen precis håller på att släppa - detta får man nog anse som "normalt" och inget att fundera på så mycket - försök vara lite mer "digital" (av/på) i bromshanteringen när du skall åka iväg...

Mvh
Johan B

fi
9
filip_bigun
Tack för svaret Johan, men detta gnissel ljud fanns redan på exakt samma sätt på dem gamla skivorna samt beläggen.

Mvh
Filip
fi
9
filip_bigun
Ja! Det är ett högt och tydligt gnissel/tjut ljud eller som ett konstant pip ljud. Detta uppstår som sagt när man släpper på bromsarna mjukt och försiktigt. Däremot hörs ingenting om man abrupt bara släpper helt på bromsen.

Mvh
Filip
fi
9
filip_bigun
Nu har jag vatt iväg och skiftat till original fälgar och lustigt nog så försvann oljudet. Dem verkar ha rätt på BMW trotts allt. Blev skillnad till det bättre omedelbart efter fälgskiftet. Väldigt märkligt då jag använt samma fälgar på min förra F10 utan några som helst problem/missljud. Måste ha vatt nått specifikt på dimensionen på fälgen som min 530D störde sig på. Kan inte finna någon annan förklaring. Är bara glad att missljudet har försvunnit.

Mvh
Filip
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller så är det så enkelt att beläggen och skivorna har hunnit slitas in mot varandra så ljudet minskat...

Mvh
Johan B

fi
9
filip_bigun
Knappast eftersom bromsarna tjöt även i morse på väg till verkstan. Dem upphörde att låta direkt efter fälgskiftet. Har nu kört bilen hela dagen och inte hört en minsta antydan till oljud. Ska sälja gamla fälgarna. Tror fortfarande på teorin att det ev var fel dimension på fälgen, troligtvis den där bak i kombination att kanske just min 530 är extra känslig.

Mvh
Filip
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förstår fortfarande inte hur fälgarna skall kunna få bromsarna att gnissla...

På vilket sätt var det "fel dimension"?

Enda (men jobbiga) sättet att veta säkert att det är fälgarna är att skifta tillbaka till fälgarna som var på när bromsarna gnisslade, kommer det tillbaka då kan jag kanske köpa argumentet att fälgarna (på något mysko vis) kan orsaka bromsgnissel.

Mvh
Johan B

fi
9
filip_bigun
Jag som du har ingen aning heller. Dem på BMW inklusive mekanikern var inte så specifika i sin förklaring. Däremot så sa dem att dem haft en annan kund med exakt samma ljud problem. Dem provade med alla möjliga felsökningar som inte hjälpte. Till slut så sa någon att prova sätta tillbaka original fälgar och voilà problemet löst. Dem tycker själva att det är jätte konstigt och säger samtidigt att just 530D Xdrive 2011 varianten är extra utsatt för just tjut från bromsarna.

Min egen fattigmansteori är att BMW rekommenderar tumstorlek 8.5 i bred där fram och 9.0 där bak på sina 19 tum fälgar. Mina fälgar var 8.5 fram och 9.5 bak. Kanske detta som gjorde att det störde någonstans men som sagt ingen aning. Skumt är det i alla fall.

Mvh
Filip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.