|
|
|
|---|---|
|
För ganska exakt en månad sedan åkte jag med min fru och två vänner till Kraków. Bara någon kilometer från hamnen i Travemünde, på väg hem, blixtrade det till och vi befarade att det var en fartkamera. Kravet står mot mig som fordonsägare och är på skrattretande €20.00. Men jag blir lite nyfiken. Det var inte jag som körde och detta får mig att fundera på två saker. 1. Om boten betalas så har jag formellt erkänt brott. Har detta några konsekvenser för ev. framtida besök i Tyskland? 2. Vad händer om jag skriver att jag inte vet vem som körde? Faktum är att jag vet, men det är inte osannolikt att jag skulle kunnat ha glömt bort eftersom alla fyra turades om att köra. Bilden är skarp på bil och registreringsskylt men ansiktet på föraren ser ut som något från Super mario på NES och jag tror faktiskt att till och med CSI skulle få bet på den. Någon som har fakta? I tidigare trådar som berör ämnet talas det inte om några kravbrev från Tyskland. | |
|
Om kravet är ställt till bilägaren (fordonsansvar) spelar det ingen roll vem som körde. Samma som parkeringsböter, det hamnar på bilägaren oavsett vem som ställt den där. I Sverige är lagstiftningen annorlunda, där är det föraransvar. Jag skulle inte oroa mig för att betala, det är samma sak med parkeringsböter. Du erkänner inget brott egentligen. ------- //Lövet |
|
|
Om jag förstått det rätt så är det föraransvar för fortkörning i just Tyskland (i Frankrike är det dock ägaransvar). I brevet så finns det ett formulär för att typ överklaga och där finns rader för att ange om någon annan kört. |
|
|
Är det ett rek-brev? Om inte - släng det (för du har väl inte fått något brev eller hur...!? ;) )....det värsta som kan hända är att du får en påminnelse. Jag vet dock inte hur utvecklat samarbetet är mellan Tyskland och Sverige (eller mellan andra EU-länder). Men jag skulle börja med att ignorera brevet helt om du inte har kvitterat det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hehe. Det kom direkt i brevlådan. | |
| Hehe. Det kom direkt i brevlådan. | |
| Jag har också fått brev.. I Tyskland är det föraren som ska dömas för fortkörning och inte ägaren av fordonet (stopp och parkeringsböter skickas dock direkt till ägaren). Tyska myndigheter samarbetar med transportstyrelsen och har tillgång till ägaruppgifter samt körkortshandlingar. Om kortet är otydligt eller inte stämmer med ägaren så är caset bräckligt. Men för 20 euro skulle jag ha pröjsat. Så slipper man ev strul de närmaste fem åren om man åker tillbaka till Tyskland. | |
Transocean |
Ja precis det är föraren som skall betala och inte ägaren. Om polisen inte klarar å identifisiera föraren faller saken, i värsta fall kan dommaren be ägaren att hålla en "körbok" för kommande tillfällen :-) Släng boten :-) 2) Im Zweifel muss der Halter zahlen. Nein, das stimmt nicht. Eine sogenannte "Halterhaftung" gibt es in Deutschland nicht, anders als in vielen anderen Ländern. Die Polizei muss dem Halter des Fahrzeugs also nachweisen, dass er zur Tatzeit selbst am Steuer gesessen hat. Källa: Länk |
| En bekant fick en bot hemskickad och struntade i den efter "inrådan" från en tysk kollega. Inga fler kravbrev kom så ärendet tycks ha avskrivits. Mitt råd är lilt Johan Bs, släng det och avvakta en ev påminnelse och ta sen ställning igen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.