AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.095

Bmw e38 740iA -98 går varm

to
18
tobbeey
740iA -98
V70R -00
645Ci -06
Som rubriken lyder så går min bil varm, dock bara vid låga farter och tomgång(bara efter att motorn blivit varm.).

Är bytt kylare, vattenpump, termostat, motorfläkt och viskokoppling, kylarlock.
Kylarn är också luftad när allt detta byttes, ca 15min och bilen pekad mot himlen.

Den övre kylarslangen blir varm och den undre knappt fisljummen.

Är det bara så att det fortfarande är luft i systemet eller kan det vara något annat?

Stort Hjärta, Hårt Arbete!

BMW - Pure driving pleasure!
to
18
tobbeey
740iA -98
V70R -00
645Ci -06
Den varnar i instrumentpanelen "Kuhlwasserst. Prufen" men vad jag förstått så sköter den nivån?! Den är så gott som full..

O tempmätaren står på rött? Meddelandet betyder att man skall kontrollera kylvätskenivån. Kan vara felaktig varning pga defekt sensor i utjämningsbehållaren
Låter som defekt visko-koppling
to
18
tobbeey
740iA -98
V70R -00
645Ci -06
Den stannar några millimeter ifrån röda i 5-10sek, sen hoppar den tbx till normal.

Viskokopplingen är bytt.

"Kühlwasserstand prüfen" beror - som dawwe säger - på att bilen, trots fullt system, har en defekt sensor (i botten på expansionskärlet). Ganska överkomligt pris hos "den vänlige grå".

Att temperaturmätaren (om frisk) gör som den gör, tolkar jag som att den nya termostaten inte gör sitt jobb. Original?

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Försök att göra en diagnosavläsning "live" där du får fram exakt temperatur.

Först därefter har man något vettigt att gå på.
Kan ju vara mätarfel, givarfel, termostatfel, visco-fel, pumpfel, luft i systemet, låg nivå...mm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.