|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis köpt en 745i -02 som jag tråkigt nog upptäckte går illa på tomgång vid första kallstarten. Det är bara vid kallstart, vid uppstart varm samt normal tomgång går bilen hur fint som helst. Vid kallstart rystar den, varvräknarn pendlar mellan 500-1500 varv, känns att 1 eller flera cylindrar misständer. Efter ca 1-2 minuter är fenomen helt borta. Felkoder som kommer upp på motorn är: 272C DME: Additiv blandningsadaption rad 1 - reglergräns nådd 272D DME: Additiv blandningsadaption rad 2 - reglergräns nådd stift ska vara nya sen 250 mil tillbaka enligt service, har beställt nya vevhusvent ventiler som jag ska prova att byta. Ngn annan som har ngn ide på vad detta kan vara ? Tacksam för all hjälp här. Har hört att det kan vara dålig bränslepump, men då borde den ju gå illa hela tiden inte bara enbart just kallstart ? | |
| Låter spontant som förr när bilarna var utrustade med choke. Drog man inte ut den när bilen var kall så gick den väldigt ojämnt. Måste väl finnas någon form av tempgivare som inte funkar och reglerar bränslet efyer motortemp.... | |
|
Jag skulle nog kolla stiften i alla fall - dels för att kolla så de verkligen är bytta men framförallt för att kolla så det är RÄTT stift som sitter i motorn. Genom att kolla stiften visuellt kan du även "läsa dem" för att få ledtrådar till tänkbara problem i motorn. BMW-bilar är känsliga för rätt stift och det finns en god anledning till att BMW valde fyrelektrodsstift med luft-glidgnista - detta för att stiften skall bränna rent sig själva och få bättre motstånd mot att sura ner sig innan de blivit ordentligt varma. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan ! Jag ska kolla stiften nu på morgon, hoppas nästan det sitter fel stift i, det vore en enkel lösning. Det är så skumt eftersom det är just kallstarten, så länge du startar bilen varm går den jättefint. Logiskt bör ju stiften kunna vara en bov då de är en av få faktorer som skulle kunna påverkas så snabbt värdemässigt ( ca 2 min som det tar innan den går bra vid kallstart ) Återkommer. Förslag på vad det kan vara annars ? |
|
|
Stiften är rätt NGK modell och fräsha, så de bör inte vara problemet. Jag bytte vevhusventmembranen idag, de gamla var helt sprukna, gjordes dock efter bilen var varmkörd så märkte ingen större skillnad utom ngt jämnare finare gång, hur det blir med kallstarten kvarstår att se imorgon om de ventilerna kan ha varit boven i dramat. Låg lite olja i Tändspolehålen, vad beror det på *? kass ventkåpspackning ? Tack för svar hittils. |
|
|
Blev mkt bättre efter jag bytte vevhusventen. Dock så ligger tomgången väldigt högt ( 1200 rpm) vid kallstart samt lite små rystningar. Stift är rätt ngk modell, luftfilter samt motorolja bytt nyligen. Vad kan vara eventuella felkällor till detta ? |
|
|
Hej! Jag skulle nog göra en felkodsavläsning i detta läge.. Visst , det finns kanske andra uppenbara orsaker som någon här kan ge tips om, men en felkodsavläsning av någon seriös verkstad är inte "fel". Mvh Janne. |
|
|
Ok, läste slarvigt, du hade ju gjort detta redan...😳 Luftläckage i någon slang är väl det jag kan komma på nu, prova med lite startas runt misstänkta ställen.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.