AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.786

Lite ställen o kolla rost E90/91!

Sida 1 av 2
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Bakom svarta plasten!
Länk
Länk
Länk

Nere vid dörrsidansslut
Länk

Tänkte det kunde vara bra för er andra o kolla! Bakom svarta plasten åtgärdades det på min bil av BMW. Detta för drygt 3,5-4år sedan. Nu skiter dom fullständigt i den rost jag har. Fan kommer ihåg när BMW var generösa med rost. Men nu skiter dom i det. Det ska vara genomrostat jag vet. Men det fanns en tid då BMW brydde sig o var duktiga på goodwill.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Bjuder på andra sidan av bakluckan också
Länk
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Hur tar man bort den svarta plasten? Jag vill gärna kolla också.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Bara slita loss börja i nederkant sitter med clips. Inga problem alls o få loss.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Men hur är den att sätta dit? Vad sitter den med för clips?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lika lätt o sätta dit. Sitter med plast plugg "skrev fel inte clips". Man får ta i lite men va inte rädd det går fin fint o dra liss den. Som sagt börja dra ut den nerifrån. På min bil syns början på rosten utan att ens ta bort dom. Nämnde jag det att hela min upphängning bakaxel ser ut som den legat på botten av Kattegatt!

E46=Rosthög
E90/91=Rosthög

E46 tog iaf BMW sitt ansvar o visade god vilja. Men nu ,icke sa nicke. Kamkedjeproblemen tog dom sitt ansvar? I helvete att dom gjorde. Dom bytte på några bilar. Men nämnde inte aktionen för i princip nån. Hör i princip varje dag rasslande kedjor från N47. Man har inte tänkt på det så mycket innan man fick reda på kamkedjeproblemen. Men fan va många potentiella lik det rullar. Ink min egen. Aktionen var ett skämt. Nä när min bil säckar ihop totalt. Så överger jag BMW. Efter att ha haft åtskilliga E24 E30/E36/40 o nu E91. Sen borde BMW se över sitt kundbemötande på iaf här i Gbg.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Men hur är den att sätta dit? Vad sitter den med för clips?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Bara o sätta dit igen. Pluggen på undersidan av plasten fäster i hål i karossen.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Tänkte att vissa clips har ju tämligen lätt för sig att gå sönder när man tar isär dom.
tex dom som håller fast instegen.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Rosten på luckan beror ju på nötning från den svarta plasten.
Efter att min blivit utbytt så satte jag en liten sån silikondutt, som man kan ha på t.ex. köksluckorna så dom stänger lite mjukare, mellan plåten och plasten... då fick man ett fint avstånd på 2-3 mm = ingen nötning = ingen rost.

Jonas
gO
1.407
gOry
335i Touring
Man klarar sig inte utan denna plast då? Eller är det värt att kanske foliera transparent?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Som du ser har jag även rost där det ej kan nötas också. Se bild 2! Asså du fick din utbytt? Min slipa dom o lacka bara. O då hade jag ej rosten på samma ställe utan rakt under plasten. Om det nöts så,borde det inte nötas över fler ställen runt plasten. Tror mer på att det samlas mycket skit längst ner under plasten. Överhuvdtaget samlas det mycket skit bakom där. Sedan nere vid min dörr där ser man klart o tydligt rost inifrån ingen nötning.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
hum... den var fixat alldeles innan jag köpte E91an... men nu när du säger det så var den nog bara "lagad" inte utbytt.
"Distansen" jag satte dit gjorde ju också så att det inte samlades en massa smuts och fukt där.

Om du slipar ner det där lilla som rostat och lägger i med lackstift och sedan monterar en distans så är jag övertygad om att det håller bra... förutsatt att du förstås tvättar bilen ibland :)

/Jonas
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
gOry här har plasten borttagen så ser du plast plupparna. Som sagt börja nerifrån. Va inte så rädd för o ta i lite:
Länk
Lite mer rost bilder från gångjärn etc baklucka:
Länk
Ännu en bild som visar rost från icke nötning:
Länk

Tror självklart att det kan nötas Jonas precis som du skriver. Plasten sitter tätt inpå just vid kanten. Tråkigt bara :-(. BMW vägrar ta det på rostskydd då jag servat bilen på oberoende verkstad. Riktigt löjligt då man tycker va fan har rostskydd med service o göra. Tror inte dom hade upptäckt min rost vid deras såkallade fordonskontroll. Tyvärr har dom blivit stenhårda med att det ska servas hos auktoriserad BMW verkstad. Annat var det förr då behövde man inte ens visa serviceboken. Då tog dom i princip allt.
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Tycker det är riktigt uselt rostskydd på bmw (säkert andra bilmärken med)
Har rost skyddat vissa chassi partier ovanför bakaxeln, kan säga att från iframkant av bensintanken å bakåt så är det bara en tunn lackhinna på galvet, så det uppstår små blåsor över allt. = Man borde ta ned tank samt bakaxeln komplett för att komma åt å slipa rent å lacka om å lägga ett lager med rostskydd.

Jag tog dom mest utsatta ställena, bakom höger bakhjul där batteriet sitter. Samt några andra ställen.
Tog låss innerskärmarna samt all plast under och spolade av allt grus a sand.

Men som Bmw sa när jag frågade om det va ett garanti jobb.
"alla bilar rostar"

PK
124
PKAJ1969
320i E91 2006 Såld
318da E91 2011 Såld
523ia E60 Lci 2007 Såld
520da F11 2012 Såld
320da xdrive F31 2015
520da F11 2016

Hej.
Min E91 06a bytte dom båda vänsterdörrarna och bakluckan förra året.
Inte några problem alls. Själv hade jag bara hittat rost på framdörren. Det andra hittade verkstaden.

Mvh

Peppe
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Peppe:fullstämplad servicebok med protokoll från BMW?
PK
124
PKAJ1969
320i E91 2006 Såld
318da E91 2011 Såld
523ia E60 Lci 2007 Såld
520da F11 2012 Såld
320da xdrive F31 2015
520da F11 2016

Inga protokoll men fullservad hos BMW. Serviceboken var det första dom kollade och fotade av.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ok tack för svaret! Riktigt löjligt att rostskyddsgaranti ej gäller då man ej servat hos BMW. Va *** har det med rostskyddet o göra.

Var hos en lackverstad idag o dom fixar dörren o bakluckan för 3lax. Sura pengar bara. O det tar väll flera år innan det sprider sig mera. Men har tänkt o ha bilen tills den ger upp. Vilket den iofs snart kommer göra :-). Då man har släpande kamkedjeljud till o från vilket blir mer o mer.
PK
124
PKAJ1969
320i E91 2006 Såld
318da E91 2011 Såld
523ia E60 Lci 2007 Såld
520da F11 2012 Såld
320da xdrive F31 2015
520da F11 2016

Hej.
Jo det är löjligt. Det har ju inget med rosten att göra.
Enligt BMW var det den allmänna fordonskollen som var viktig för garantin.
Då bör dom se rosten. På min hade dom dock missat detta. När jag tvättade bilen förra sommaren och torkade insidan av dörrarna fick jag se att kittet på insidan av förardörren hade ramlat av i framkant. Rött som räven under kittet samt blåsor på utsidan av dörren. Åkte till BMW i Kalmar och visade upp bilen. Fick en tid med en gång när den skulle lagas. Tur man hade fullstämplad bok. Angående kamkedjan på N47. Gjorde service på våran i April då lyssnade dom mycket noga på kedjan. Min var ännu tyst. 6000 mil sen 2011.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo det e den allmänna fordonskontrollen som e viktig. O den kontrollen kan man nog ta med en nypa salt när det gäller rost. Inte e det rost dom kollar först efter direkt. Det är sådant som förbrukningsartiklar bärarmar etc etc. Som dom kan tjäna pengar på. Hade bilen inne en gång pga gnekande ljud från framvagnen vid farthinder o etc. Dom sa att bägge stötdämpare fram läckte. Bilen var då tre år gammal 8,000mil. Jaha tänkte jag. Åkte till en annan verkstad dom hissa upp bilen o bara garva. Vart fan läcker stötdämparna nånstans? Det e genomslagsgummina till stötdämparna som gnäller. östes genom att skära bort en bit av dom. Detta problem med gummina var jag ej ensam om efter en snabb sökning på Google.Kan tilläga nu 4år senare o 16,000mil inga läckande dämpare :-) På min bil glömde dom ett oljebyte under den fria servicen också. Sedan när man pratar med kundmottagare o diverse mek på BMW i Gbg så undrar man om dom verkligen e kvalificerade för sina respektive jobb.

Brorsan har en sen -11 också släpande kedja! Iofs 16500mil men herregud?!

Hitta en grym mindre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.