|
|
|
|---|---|
|
Tittar på BMW 520d x-drive Touring, denna kostar nu för mig som privatperson enligt bmw.se (inkl comfort edition) 379800kr Kampanj finns med tillägg för sportpkt 9900 och automat 9900kr. Dvs totalt ca 400tkr. Exakt samma bil finns erbjuden för tjänstebilsförare under erbjudanden på bmw.se Då är priset 361900kr Alltså en skillnad på nästan 40000kr. Hur är det möjligt? Varför är det så? Sedan så antar jag att företagens ramavtal är tillämpliga även på dessa priser? Dvs de företag som har 12% rabatt får köpa ovan för 318.472kr (!) Dvs 361900kr - 12% Är det möjligt att sälja till de priserna ill företag så borde det gå även till privatpersoner? | |
|
Nja, de två gångerna jag köpt BMW genom mitt bolag fick jag inte ytterligare rabatt på specialerbjudanden. Däremot kan du nog som privatperson få rabatt på på listpriset du angav ovan. Sen så finansierar oftast företagskunderna sina bilar hos BMW Finans och de får fin marginal där med som möjliggör lägre försäljningspris. Privatköpare belånar sin bostad och cashar bilen. |
|
|
Så du menar att alla företag betalar de 361900kr jag nämnde i första inlägget, inga ramavtal, inga förhandlingar? Men om jag ber min kompis köpa på sitt företag så får han priset ovan? Jag kan direkt köpa av kompisens företag för samma peng, borde funka? |
|
|
om det är ett särskilt tjänstebilserbjudande i ett visst utförande så brukar det vara svårt att pruta ytterligare, ja. däremot kan du som privatperson pruta ytterligare på dessa 400' blankt, och sen blir det ungefär samma pris. kolla även om företagserbjudandet gäller kontantköp eller enbart leasing. sen tappar du lite andrahandsvärde om ett bolag varit ägare innan dig |
|
| Automat är standard på X-drive. | |
|
Att företagen får bättre rabatter beror på tre saker: - Större volymer (8 av 10 nya BMW säljs till juridiska personer) - De flesta leasingbolag byter ut bilarna efter 36 månader - Generalagenten sponsrar återförsäljarna vid försäljning till företag Däremot så går det väldigt sällan (=aldrig) att kombinera ett ramavtal med företagserbjudanden. Liten extra prutmån på några få tusingar kan gå om bilen måste in under en viss basbeloppsgräns (gick på vår nuvarande A6:a) men några 10-12% är bara att glömma ovanpå ett företagsnetto. Ramavtal används på listpriser. |
|
| Jag som privatperson kunde inte pruta speciellt mycket när jag köpte min F30 advantage edition förra året, med liknande kampanj. Jag kunde få in smågrejer inbakat i priset, men när jag försökte pruta 5% så blev det ingen affär. Företagspriset låg då också ca 30000:- under privatpris. Jag hade klart större prutmån på en 328i än den 320D som det blev, men det berodde ju på att 328i inte hade något kampanjpris och därför började 60000:- över 320D, vilket jag tyckte var lite för stor skillnad... | |
|
Men BMW borde kanske fundera på varför de har så låg andel privatpersoner. Audi har i år 28% och Mercedes 24% - medans BMW har endast 17% andel försäljning till privatpersoner. Man kan ju tycka att det borde finns en relativt stor potential att öka marknadsandelen om de haft en annan inställning till privatpersoner. |
|
| Låter som en ganska liten skillnad för att bekymra sig om. BMW kan väl också få upp privatförsäljningen genom att rea ut privatleasingkontrakt med ännu lägre marginal. Ur återförsäljarsynpunkt är det bättre att sälja en bil med 30 000 kr i marginal än tre bilar med 10 000 kr marginal. Visst får man in mer reservdelsintäkter på sikt men det kostar även att bearbeta kunder och det är en risk att svämma över marknaden med begagnade småbilar. | |
| Businesserbjudanden kan ej kombineras med ramavtal och andra erbjudanden vad jag kan se på hemsidan. | |
| Det riktigt sjuka uppstår ju när jag som presumtiv kund går in utan att ha bestämt mig om jag skall ta den på företaget eller privat och får två helt olika priser... | |
|
Men kan jag då helt enkelt be farsgubben som har ett mer eller mindre inaktivt företag köpa ut bilen, så köper jag av honom för samma pris? Absurt att man ska behöva göra så kan jag tycka. Men det borde även finnas marginaler nedåt. Det blir ju också fel om företagens ramavtal blir helt verkningslösa |
|
|
Vad är det som är sjukt med det? Det är ju baserat på två helt olika förutsättningar för ÅF. Snarare borde frågan lyda - varför skall en privatkund få samma rabatter som ett företagsavtal när detta är mindre fördelaktigt för ÅF? |
|
| Vad är förmånsvärdet på bilen ovan som kostade 361900kr? Är det högre? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.