|
|
|
|---|---|
|
Har kollat på att beställa en ny BMW 520d, modellår 17. Jag ser på bmw.se att det finns ganska fina kampanjer nu, deta förstås pga att det väntar en ny 5-serie runt hörnet. Tittar på BMW 520d x-drive Touring, denna kostar nu för mig som privatperson enligt bmw.se (inkl comfort edition) 379800kr Kampanj finns med tillägg för sportpkt 9900 och automat 9900kr. Dvs totalt ca 400tkr. Hur mkt rabatt kan man räkna på detta vid vanlig privatköp? Många skriver 8-12% Men kan man fortf få lika mkt nu när det är så mkt kampanjer? 12% på ovan skulle ge slutpris på 352.000kr. Är detta realistiskt? | |
|
Troligtvis inte. Men 7% kan du nog få. /M Mina bilar: Länk |
|
| Jag föreslår att du kontaktar olika BMW återförsäljare och ser vad du får för priser utav dem för den bil du är intresserad av. Vi kan inte annat än att spekulera. Att någon fått en viss rabatt innebär inte att du per automatik får det med. Min erfarenhet är att nybilspriserna är högst personliga och varierar ofta mellan olika köpare. En återkommande kund brukar, som ett exempel, i många fall få en bättre rabatt än en ny kund. | |
|
Det ser förresten ut som att automat ingår om man väljer xdrive, stämmer det? Isf 379800 +9900kr för sportpkt = 389700kr Får man 7% på det så blir det 362421kr Det är vad det officiella priset är för företag, dvs utan prut överhuvudtaget. Borde man inte kunna komma ner mer? Givetvis så kommer jag kolla med olika återförsäljare =) Men det är ju bra att bilda sig en uppfattning innan och snappa upp lite tips |
|
|
Som redan sagts, du måste be om offerter från olika ÅF för att sedan se vilken som blir bäst. Använd sedan den mot de andra och be dem matcha den. Detta tycker jag är den enklaste förhandlingstekniken. Många av de som skriver 8-12% utgår från olika ramavtal. Dessa går väldigt sällan att använda ihop med färdiga rabatter utan går på listpriset istället. Så det gäller att då se vad som blir mest förmånligt. |
|
| Nu tror jag det bara gäller företag, men en 520d touring med comfort, sport, aut och xdrive skulle kosta 362.000kr inkl moms. Finns som erbjudande på Bmws hemsida. Kan de sälja till företag för de priset borde du som privatperson kunna få ett pris väldigt nära det. | |
|
Inte säkert att det fungerar så. ÅF kan få köpa bilarna som går vidare till företagskunder för ett lägre pris än de som ska till privatpersoner. Marginalerna kan vara bättre på att sälja till privatpersoner, men till företagen säljer de fler bilar, genom snabbare försäljningar så därför kan de pressa priserna extra gentemot dem. Addell, brukar du få motsvarande rabatt på privatköp som din arbetsgivare har som ramavtal när du köper ny bil? Okej, är man en trogen köpare hos ÅF kan man få lite annan behandling, men som engångsköpare tror jag inte man ska förvänta sig samma pris som företagen. |
|
|
Grelle: Jag har ett eget AB så har aldrig sett någon fördel att köpa ny bil privat. Men absolut kan det ligga något i det du säger! |
|
| Jag funderade på ett privat köp i våras och diskuterade med min säljare som jag köpt tjänstebil av tidigare. Enligt honom skickade de organisationsnummer på firman som skulle köpa bilen till BMW i Tyskland. Återförsäljaren fick sedan rabatten till företagsbilarna av BMW i Tyskland. I princip behövdes ett org nr för att få loss bilen med företagsrabatten.Vet inte om det är så enkelt men det lät så... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.