|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Min 530iA E39 som jag just köpte har på något sätt lyckats överleva med originalbatteriet fram tills nu. Spanar på nytt men har förstått att det är lite ockerpriser om man köper direkt i butik här i Sverige. Var brukar ni köpa batterier? Ebay.co.uk eller Ebay.de typ? Eller finns det någon prisvärd svensk sida? Tar gärna något tips på ett prisvärt batteri som passar min bil. Behöver inte ha något top-of-the-line utan bara något prisvärt, kör inte så mycket. | |
| Biltemas silverfärgade 100AH har jag kört i ett antal E39 inklusive 540i och M5. 1349kr och 4 års garanti, lätt att utnyttja garantin om det behövs också jämfört med EBay (dock köper jag alla andra typer av delar på EBay :-)) | |
| Fungerade bra även i stark kyla och många starter, t ex en vecka i Åre med -20 till -25 med mycket korta transporter med en M5 med skidsäck :-) | |
|
Tack för tipset, hade inte tänkt på Biltema! Mycket skit där men en del grejer som ändå är prisvärda :) Antar att det blir svårt att hitta 100Ah för mindre än 1300kr, dessutom med 4 års garanti verkar ju fint. Drar väl å köper det imorgon då förmodligen, antar att det är detta du syftar på : Länk Det är ingen skillnad på batteri-måttet mellan 540i och 530i? Bara så att det passar! :) |
|
| Jupp det är det, tror det är en "standardbild" för den typen av batteri och att det i praktiken är bredare precis som sig bör. Så vitt jag vet är det samma på 530i och större motorer (rejäl generator på samtliga modeller). | |
|
Biltema eller okq8, eller mekonomen när de har rabatt. Dock försöker jag undvika Mekonomen så mycket det går. |
|
|
Nån som utnyttjat Biltemas batterigaranti? Vad täcker den? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag har utnyttjat Biltemas garanti på förra batteriet i min förra bil. Har för mig att den batteritypen kom med två års garanti, inte fyra. Hursomhelst, ett år gammalt höll det inte laddning längre. Åke tillbaks till Biltema med batteri och kvitto i handen, lämnade det hos kundtjänsten som i princip per omgående sa, "ok, du kan hämta ett nytt i hyllan". Inga problem. Köpte också ett 100 Ah batteri till e39:an för nåt år eller två sen. Verkar som det är på väg att ge upp nu också så är inte helt övertygad om att kvaliteten på Biltemas batterier är på topp. Fast kan också hänga ihop med att min 530 inte används helt regelbundet och några gånger har stått så länge så att batteriet tömts vilket ju inte är direkt nyttigt för batterier. |
|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag kör med Biltemas silverfärgade batterier i alla mina bilar utom Z4:an, funkar skitbra. Jag kan ha råkat glömma att koppla på laddaren på M5:an i vintras och batteriet var helt tomt. Det gick att ladda upp batteriet till rätt spänning igen men det klarade inte av belastning. Gick tillbaka med det på chans och fick utnyttja garantin. |
|
Jag hade också Biltemas silverfärgade 100Ah-batteri (4 års garanti) i min bil. Efter två vintrar ville det inte längre vara med. Tog med batteriet och kvittot till Biltema och de testade det och påstod att det inte var något fel på batteriet utan att det var fel på bilen. Köpte ett BMW Originalbatteri istället som har fungerat utan problem hittils. |
|
|
Ok, så det kan vara olika från butik till butik om det belastningsprovar batteriet eller ej. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag belastningstestade mitt själv, i butiken kollade de endast spänningen som var bra eftersom jag hade laddat batteriet. Sa åt dom att batteriet inte klarar av belastning och då blev det reklamation utan att det ifrågasattes. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.