AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.143

F30 bromsar på E90 fungerar det?

an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Jäkligt dum fråga och säkert det svaret jag tror.
Svaret är nog Nej.

Men ska frågas i alla fall.
Måste byta bromsar på min fram och har fått erbjudande till kanon pris att köpa en bromssats från en F30.
Med bromsok och skiva. tror det suttit på en 325a 2014.

Tror ni det skulle kunna gå och montera på min 320D 2007 då man tar ok och skiva?

Nån som testat detta?

Alt 2 blir att ta ok och allt från en 2012 E91 med lite större bromsar (varför inte bara köpa skiva jo bilen hr gått så pass långt och oken är aldrig bytta så känner att de ger upp när som helst. )
Det kan gå...Att tänka på: Bultcirkel (men alla BMW har väl 5/120 så...), "inre navdiameter" (borde vara 72.5). Skivans tjocklek, höjd & ET (här kommer det skilja). Passar det nya oket på dina gamla okhållare?

Svaren på frågorna om skivorna kan du få fram via att söka på originalskivor till din bil o till originalskivor på "donatorbilen". ATE brukar ha mycket ingående info om skivorna,dvs navdiameter o höjd står med, dock inte "ET" då de inte skriver hur tjockt godset är vid "anliggningsytan". Så skivorna kan gå på, och är det för högt ET så kan man "space:a" ut de nån mm, men behöver man space:a för mycket går navstyrningen förlorad... Så när skivan väl sitter på plats skall du dit med oket, har du tur så passar okhållaren "bolt on", även här kan okhållaren behöva "space:as".

Det bästa är att ta sig till killen som säljer grejerna o göra en snabb kontroll-montering, tar inte mer än 30-40 min om man förbereder hemma innan man åker, dvs har med sig RÄTT verktyg och har lossat de bultar som behöver lossas, och dragit åt de igen så klart, kommer lossa fint andra gången :)

Bromsok "ger inte upp för att de gått långt", om de inte gått i en fuktig saltgruva sen bilen var ny, typ..
an
191
anders82
nu har jag kolla lite de bromsar jag funderar på är:

F3 komplett OK med OK hållare och skivor det att montera?
335 samma där ok hållare och ok och skivor
325 2012a med 312 skivor samma där komplett med skivor ok och ok hållare.

Så vilket hade ni valt och passar alla 3 min bil ?

(dessa alternativ blir billigare för mig en att köpa nya skivor via tyskland)
Om 335/325 grejerna kommer från en E9X så borde de passa "bolt on". För övrigt så har BMW väldimensionerad skivor redan från fabrik. Och glöm inte att större skivor, kräver större fälgar...
an
191
anders82
Har 18 tum på vinterhjulen och 19 på sommarhjulen så fram skivorna ser extremt små ut med dessa.
Är du medveten om att din "klena" 320i/320d (om du nu har en sån) kommer att bli långsammare med större (tyngre!) skivor, både i acceleration och toppfart. O bränsleförbrukningen lär öka. Sen om det är märkbara skillnader vet jag inte, men definitivt mätbara.
an
191
anders82
Dawwe det där var intressant förstår inte alls hur max 5kg extra i framvagnen skulle kunna medföra detta?

Hade förstått att det drar mer när man hänger på husvagn efter.

Men större bromsar är ju bara mer trafik säkert och man för kortare bromssträcka.
10 mindre vikt "roterande massa" gör mätbar skillnad....Rörelseenergi/roterande-massa...
an
191
anders82
Dawwe hittar inget om din teori det enda ja hittar är att större hjul = mer bränsleförbrukning.
Varje gram räknas då bränsleförbrukningen är direktberoende utav vikten. Beträffande det Dawwe skriver om så innehåller definitionen för rörelseenergi bilens massa (vikt).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.