|
|
|
|---|---|
|
Hej behöver byta kupefiltret och hitta en med kol i Länk Tror ni det funkar bra på en 330 e90 ? Känns lite väl billigt jämfört med vad bmw vill ha för sina ? | |
| Har alltid kört med Mahle/Knecht när det gäller filter. Mycket bra kvalité. Och oem leverantör till flera märken. Kostar nog inte så vansinnigt mycket mer. | |
| Vad tror ni om den jag länkade ? | |
|
Jag köpte en motsvarande sånt där no-name från tyskland. Hade jag köpt original hade det inte blivit kolfilter men nu fick jag ett kolfilter till en bråkdel av vad original icke-kol kostar. Sedan bytet har jag förundrats över hur BMW kan skicka med icke-kol, helt underbart att kunna ligga bakom en 60-tals jänkare och slippa doften. Kör på det där filtret, det är inte rocket-science vi snackar om! //Stenback |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag gör precis som gaspo, kör alltid på kända märken när det gäller filter (Mahle, Knecht, Bosch etc). Då vet man att det passar (har köpt budgetfilter förr i tiden och tröttnat på att skiten inte passar) samt att man vet att det fungerar och gör vad det förväntas göra! Bytte själv filter (både luftfilter och kupefilter) på min 120i förra året. Det blev Mahle till båda och det blev kolfiltervarianten av kupefiltret (av den anledning som Stenback nämner samt att det ska sitta ett kolfilter i den här modellen). Så detta Filtron kostar 218 SEK. Det brukar sitta samma kupefilter i många E87- och E90-modeller, slår jag in en E90 330i på lite måfå så verkar det som att det är samma kupefilter som i min 120i. Ett Mahle LAK 248 (det som jag installerade) kostar 171 SEK. Länk LAK 248 är varianten med aktivt kolfilter (LA 248 är den vanliga varianten) Länk Valet är tämligen enkelt. @pompa_kumla : Varför har du inte övervägt det billigare och mer kända märket Mahle? |
| Har aldrig hört talas om märket på filter du länkar till. Här har du ett riktigt bra kvalitets filter till din bil:Länk | |
| He he såg inte att slangen redan länkat. Men då reservdelar24 inte verkar ha det bästa ryktet härinne. Då dom tydligen vissa gånger inte skickar märket på varan man köpt. Misterauto är kanon även autoteilemann. | |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Mann gör också filter av hög kvalitet. |
| Bugar och bockar vi kör på det verkar ju väldigt enkelt att byta kupefiltret kanske krångligare med luftfiltret inte kollat exakt hur det ser ut. | |
| Länk samma storlek som knecht men 60 kr billigare lägger väl beställning snart om ingen annan säger något är ju bosch | |
Bosch är finfint, mister-auto är bättre än reservdelar24 och bra pris : så verkar vara en win-win-win situation :-) Byta kupefilter är absurt enkelt - iallafall på en E87 - tror det är samma på en E90. Jag tänkte göra en bildguide över det men det var så enkelt att det knappt blev något material till en guide. Men det är ungefär som tilll E46, fast ännu enklare - se Autopower mekguide för en E46 här nedan Länk Och här är för E87/E90 med N46-motorn (kan vara annorlunda med N52-motorn) |
|
Jag brukar köpa microfilter från Schmiedmann, brukar vara OK pris och ofta behöver jag någonting annat och slår man ut frakten så brukar det ändå bli bra pris och bra leveranstid (om grejerna finns i lager :P ). Kommer inte riktigt på vad det är för fabrikat men då det brukar vara lika på luftfilter, oljefilter och microfilter från Schmiedmann. Något namn med lite "no-name" karaktär :P Länk |
|
| "Evolve" står det på Schmiedmanns filterprodukter jag har köpt. | |
| Aldrig hört talas om. Måste vara ett riktigt no name finns inget om evolve på nätet. Varför köpa no name märke när priset är jämförbart med riktig kvalité. Lustigt att schmidemann inte heller skriver på sin sida vad för märke det är på filter. Bara att det e OE kvalité. Hur vet dom det? Evolve :-)??? | |
Om jag minns rätt så står The Nordic Car Company Ltd bakom Evolve (vet att Schmiedmann använder produkter från The Nordic Car Company Ltd för en del av sina reservdelar) Länk |
|
gasps, luftfilter känns nog som att det är vilket som, särskilt "mikrofilter". Oljefilter köper jag att det finns en del skillnader men för en normalanvändare så tror jag inte att man lider av att köpa ett filter som kanske har lite kortare livslängd om man ändå byter relativt tidigt. Och som sagt, samfraktar man med andra grejer som man behöver så blir det inte allt för dyrt. Kan för övrigt tipsa om oljefyndet.se som säljer diverse luftfilter från polska Vasco till helt OK priser :) (relativt billigt att köpa olja kombinerat med diverse luftfilter och få hem det samtidigt). |
|
|
Slangen:där ser man inte konstigt att man inte hitta nått på Evolve. Har aldrig hört talas om nordic car company heller iofs. Men roligt att få info om dom. Dom har ingen tillverkning själva vad jag förstår. Utan köper in allt från diverse leverantörer. |
|
| Steifan:Jag håller mig till dom kända märkena:-) då dessa inte kostar speciellt om man köper från Tyskland. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.