AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
944

mini cooper gen 1

hej!
Är grymmt ssugen på en mini cooper s av första generation(bmw).
har bara kört gen 2 och gen 3. det jag känner är att den blivit mer vuxen för varje generation och tappat lite av buset.
Hur är era erfarenheter av gen 1? vad ska man se upp med? hur är kvaliten?
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Min bror har haft sin 2003 Cooper S i 8 år nu, och kört åtta-nio tusen mil (tror jag) utan något annat "riktigt" problem än att slutsteget (H&K) pajade för något år sedan.
Tror den hade rullat runt sex tusen mil när han köpte den, och mekaniskt verkar gen 1 vara mer än topp!
Den har använts året runt (en del aktiv körning såklart) men skötts noga (oljebyte 1k mil/en gång per år, tvätt varannan vecka osv)
Den har fått ligga och mata på Autobahn utan knot, och den har fått andas ut på landsvägar om somrarna.
En del rost har börjat krypa i bagageluckan/regskylt-list, och ena dörren, men inget överdrivet (jämfört med E46 av samma år)
Slitagegrejer som bromsdelar och xenonlampor har fått bytas, men det är faktiskt allt.
Långlivat chassi/leder, och hela bilen känns som den "åldras" väldigt långsamt.

Karaktären/ljudet i kompressormotorn är annars skäl nog. Min bror´s är lite hottad med chip, större intercooler, hel-Ferrita & sportluftfilter = Humörförbättrare.
R53 rekommenderas alltså!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.