AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.830

Bmw e46 2003 startar ej

Har inte varit minsta antydan till startproblem tidigare.
Kom ner idag och skulle starta ingenting händer, lampor lyser i panelen bara.
Hör att pumpen flödar, inget klick alls. Kan väl bara vara batteriet som lämnat in? Kom också att tänka på om batteriet i nyckeln är slut, och då automatiskt aktiverar startspärren så att det inte går att starta...
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har rätt angående startspärren, är det problem med nyckelverifieringen (första fasen i startspärrproceduren) så går inte startmotorn runt.

Det finns lite olika system, men generellt sett är EWS/CAS uppdelat i två faser.
- Första fasen handlar mer om nyckelverifiering och får man OK här så släpper man på startmotorn.
- Andra fasen handlar mer om verifiering internt styrboxar emellan (EWS/CAS och DME/DDE utbyter nycklar och annat junk) och får man OK här så släpper man på bränsle (och gnista när detta används).

Här har jag beskrivit mer ingående vad som händer och vilka varianter som finns
Länk

Jag tror inte det är bilbatteriet. Men det är enkelt att utesluta. Ta en multimeter och mät spänningen över plus och minus (räcker över polerna som finns utdragna i motorutrymmet) och slå på tändningen. Notera vad vilospänningen är. Försök nu starta motorn och notera vad spänningen ändras till.

Spänningen kommer garantert inte att ändras nämnvärt, vilket betyder att elsystemet inte belastas och startmotorn inte ens försöker gå runt.

Hade du haft ett svagt batteri hade du först och främst haft låg vilospänning, dessutom hade spänningen sjunkit drastiskt när du försökte starta bilen.

Läs även också ut felkoder. Med största sannolikhet kommer där att finnas en felkod angående nyckelverifiering eller liknande.

Ett annat sätt som ger extremt tydlig directions om var felet kan vara är att mäta spänningen på den lilla styrkabeln som sitter fast bak på startmotorn (den från DME till startmotorn). Fast den kan vara lite klurig att komma åt i E46 för det var vid den här tiden de började hälla i massa crap, skit och plastkåpor i bilarna så man inte kan arbeta med dem...

Eller försök med en annan nyckel :-)
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Batteriet i nyckeln har inte med startspärren att göra. Det batteriet har bara med fjärrfunktionen att göra. Jag körde flera månader med slut batteri innan jag orkade skära upp nyckeln och byta.

Men som slangen säger, ta ut felkoder så kan man gå vidare lite lättare.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt olaO - bra klargörande!

Nyckeln får ju sin energi från spolen runt tändningslåset (och är väl så det interna batteriet i nyckeln laddas normalt sett om jag inte minns helt fel).

Sitter ju en spole och en kondensator inuti nyckeln som bildar energikällan för en EEPROM baserad transponder (om tex kondensatorn går sönder eller kortsluts internt så kommer inte energikällan för transpondern att fungera och kommunikationen mellan nyckel och EWS kommer inte att fungera och startmotorn kommer inte att gå runt).

När jag skrev batteriet så menade jag bilbatteriet - har förtydligat det så det inte blir några missförstånd.

Däremot kan saker och ting sluta att fungera inuti en nyckel (som gör att EWS inte får den info den vill ha), så det var därför jag rekommenderade att prova en annan nyckel.
Koppla på startkablar från annan bil, har du går den igång så är det el-relaterat.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ännu enklare är att slå på innerbelysningen och prova att starta - dimmar de så är det batterirelaterat :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla startmotorn!

Det kan vara kolen/solenoiden som är kass(-a).

Knacka på startmotorn samtidigt som du försöker starta - använd en lång träpinne (OBS! - EJ metall då det är lätt att komma åt något och få kortis då terminalerna är oisolerade!).

Men börja med batteriet - mät spänningen både i vila och när du försöker starta!

Hur långt har bilen gått och hur gammalt är batteriet?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Får börja med uteslutningsmetoden och då få lite mer klarhet i det. Har tyvärr inga verktyg att mäta spänningen.
Intressant det med kondensatorn, tyvärr är den andra nyckeln död så det gick inte att testa.
Batteriet ett tudor 80amp ser väldigt nytt ut, ska se om jag kan hitta någon historik om det när det är bytt.
Johan B bilen har rullat 23tusen mil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går att "döda" ett kärnfriskt splitternytt batteri på kort tid om man misshandlar det, så att "batteriet ser nytt ut" säger tyvärr inget om skicket på det.

Investera i en multimeter till att börja med - den är direkt nödvändig för felsökningen och är något som du kommer att ha nytta av många gånger framöver!

Mvh
Johan B

Delar och även batterier brukar vara datumstämplade.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, batterier brukar ha en datumstämpel med vecka (alternativt månad) och år stansat i toppen av polerna eller på höljet.
Ibland kan det vara en klisterlapp.

Men åldern på batteriet säger ju tyvärr inget om dess funktion/kvarvarande kapacitet...

Mvh
Johan B

Nej det gör det inte men ser man att det är 9-10 år gammalt så är det dags att byta ut.
Tack för tips&råd så länge återkommer när jag tittat mer på det.
Det var startmotorn som var kass, nu är bilen rullande igen :-P
Lite märkligt dock att den bara kan lägga av så abrupt, utan att visa sig gå trögt tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.