AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.278

Vafan är de som skramlar i motorn? VIDEO

Gr
58
Gregge11
BMW 523i -00
Haft detta ljud i några veckor men nu är det mycket värre!

Någon som känner igen ljudet?
Lagren i generatorn?
Kommer från den sidan av motorn iaf.
Länk

E39
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
kan mycket väl vara generatorlagren, lägg av remmen och snurra på generatorn, det kommer att vara ett mycket tydligt lagerljud i så fall.
passa på att snurra på sträckar och spännarhjulen samtidigt.

FAF
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle också gissa på lager i generatorn som är kass.

Är ljudet där hela tiden eller bara ibland?

Ta en lång skruvmejsel och använd som stetoskop (om du inte har ett riktigt sådant) - placera skaftet på skruvmejseln strax framför örat och pressa det lätt mot huvudet och sedan placerar du spetsen på skruvmejseln på lämpliga punkter nära "misstänkta ljudkällor" - flytta runt spetsen så märker du var ljudet är starkare (nära oljudet) eller svagare (längre bort från oljudet).

OBS! tänk på att inte komma för nära med skruvmejseln på rörliga delar som remmen eller spännrullar etc!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Gr
58
Gregge11
BMW 523i -00
Tackar för svar en så länge
Häng av remmen/remmarna i motorns framkant. Starta motorn, låt den inte gå mer än max 30 sek (du har bland annat ingen drivning av vattenpumpen utan remmarna...). Är ljudet borta? Grattis det är något "aggregat" (vpump,generator,servopump,acpump eller något löphjul/spännhjuls -lager som sett sina bästa dar). Känn på de olika aggregaten så som beskrivits tidigare, och även löp/spänn -hjulen, man borde känna/höra det suspekta lagret, om inte så misstänk den del som går allra-allra lättast (friska/nya grejer brukar gå lite "stumt").
Gr
58
Gregge11
BMW 523i -00
Tack för tipset
Återkommer
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Haft samma ljud på min 523 99a och bytte remhjulen men var inte dom tyvärr.
Kolla rem spännaren om du har den med en fjäder eller den nya varianten som er hydrauliskt .
På min var det fjädern inuti spännaren som gnisslade .
Jag har denna som inte säljs på BMW längre men en ombyggnads variant Länk
Här har du den gnäll fria varianten : Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Låter ju mer än likt mitt ljud :) Länk

Det var fjädern i remspännaren som lät på min också. Den kärvade ganska ordentligt, men det märktes inte om jag gjorde rörelsen hårt och snabbt, bara när jag tryckte ihop den långsamt.
Jag tog loss den, fyllde den med 5-56 (finns ett hål på undersidan där man ser fjädern) men ingen skillnad. Så sprutade jag 5-56 på baksidan, runt täckplåten, och knackade på locket lätt ett tag och plötsligt blev den helt ljudlös och gick hyfsat lätt. Sedan var det inga problem de följande 5 åren jag hade bilen.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Jag skulle nog inte låta bli att byta hjulen, en rem som går av kan ställa till med mycket skada.

Gregge11:- har du kollat nåt?

FAF
Gr
58
Gregge11
BMW 523i -00
Sent svar..
Problemet är att det här ljudet försvinner helt när bilen är varmkörd.
Så när jag kommer till jobbet efter 20 min körning är det borta men på morgonkvisten skramlar det som fan..

Någon ide?
Funtar på generator lager..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Har du lyssnat med skruvmejsel eller stetoskop?

Jag tror fortfarande på generatorlager!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Har du tagit bort remmen och känt på remspännaren som jag beskrev??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.