AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.260

Vågar man fylla på sin AC med detta?

Länk

Hittade länken via en blocket-annons. Verkar vara annat ämne än det som är i från början, men ska vara blandbart om jag fattat det rätt??
Någon som kan detta? Bilen i fråga är en e46 -03.
Tack!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det är en gasolliknande gasblandning = brandfarlig.

Dock fungerar den säkert som kylmedia då den gasen (eller liknande) används i många kylskåp mm.

Det största problemet är nog att veta exakt hur mycket gas du har fyllt....för mycket och för lite gas ställer till problem och kan i värsta fall leda till kompressorhaveri.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Är det inte det man ska läsa av med den medföljande mätaren?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Vet inte hur farligt eller ofarligt det är men det finns fler youtubeklipp på hur man gör.

Om man får med rätt mätare/utrustning och följer anvisningarna så ska det väll inte vara några problem?

E
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, verkningsgraden hos gasolen är bättre än för freon, så man skall inte fylla lika mycket gasol som freon.

Har man inte 100% koll på att systemet är tomt (och då bör man alltid byta torkfiltret efter man vakuumsugit systemet för att få bort fukten som garanterat finns i ett tomt system) så vet man ju inte vilken blandning mellan freon och gasol du får, även om du går efter manometern....

Mvh
Johan B

Även om det inte går behövs lika mycket 12a så skall väl arbetstrycket vara den samma som innan? Jag tänkte bara fylla på lite då ACn fungerar, men det inte blåser lika kallt längre efter 13år.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Johan B har rätt. Förutom att gasen inte är den mest lämpliga så är det svåra att dosera rätt. För mycket så kyler det tokdåligt, för lite så kyler det tokdåligt.

Förutom det så kan man ha fukt i systemet, som man isåfall borde få bort. Fukt i systemet är bästa och snabbaste sättet att förstöra HELA ac-systemet och alla dessa komponenter.

För att fylla på rätt måste du titta på både low pressure side och high pressure side.

Man fyller ju bara på via low pressure side, så du ser endast low pressure side trycket.

Rekommenderar att lämna in till en verkstad för en enklare genomgång och korrekt påfyllning, brukar ligga på runt 800 SEK för de enklare alternativen.
Så hela poängen med deras hemsida "gör det själv" är bara att lägga ner? Då ingen bör göra det själv :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I många fall - ja. Men ändå inte :-)

Ska det göras korrekt (dvs återfå systemets ursprungliga prestanda under kontrollerade former) så behövs korrekt verktyg och utbildning.

Jag undrar hur många burkar som tömts helt i onödan i AC-system som läcker som ett såll? Dvs fungerar bra i en vecka och läcker sedan lika dåligt igen :-)

Men å andra sidan finns situationer där detta fyller i sin funktion.

Ett bra exempel är där värdet på AC-kitet överstiger bilens värde :-) Om bilen är inne i sin slutfas så att säga och man vill köra en säsong till eller två och få någon typ av kyla så är det definitivt ett alternativ.

Man skulle delvis kunna jämföra det lackering. Vill man ha det som ursprungsskick så krävs både tid, kunskap och verktyg - och brukar kosta ganska mycket.
Men i många situationer är detta inte ekonomiskt försvarbart, då kan ett acceptabelt resultat fås om man gör det själv med sprayburkar - med olika typer av risker.
Det är inte en perfekt jämförelse - men jag tror ni förstår vad jag försöker säga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En fördel som jag iofs kan se (förutom det som bmw-slangen nämner) är att det finns ett kit som innehåller packningssvällande komponenter, som skall kunna täta till ac-system som läcker lite pga torra packningar.

Men alla ac-system läcker lite gas även om de är friska så förvänta dig inga underverk...

Gjorde en "seriös" ac-service (dvs. på firma med riktiga maskiner, kostade 990 kr) på E39:an i somras då den hade börjat tjuta lite när ac:n var påslagen och det även kändes som att det inte var maximal kyla i systemet.

Troligen har bilen aldrig fått ac-service under de 12 år/24 000 mil den "levt" och nästan exakt en tredjedel av gasen saknades i systemet under dessa år.

Efter ac-servicen är ac:n tyst och kyler bättre (kylde hyfsat innan).

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.