|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Nu känns det som att jag kört fast helt och hållet. Jag har precis skruvat färdigt bilen, bytt silentblock, diffbussning, länkarmsbussningar bak och hardyskiva. Tog ut den på en testrunda och ett klonk jag hade innan bytet var kvar, och det var nästan värre, möjligtvis för att det är stummare i bakvagnen nu. Det uppkommer i regel värst om man gasar ordentligt på tvåan och sen kopplar ur, då klunkar eller klonkar det till. Jag är 99% säker på att det kommer när spänningen släpper ur drivlinan, så något sorts glapp någonstans antar jag att det är. Som sagt så är, enligt mig, dom vanligaste felkällorna till klonk utbytt redan, så det känns lite hopplöst för tillfället. Växellådskuddarna såg okej ut, dom var jag på när jag bytte hardyskivan. Tacksam för alla tips! | |
|
Nummer 9 här brukar vara ett problem. Kika på den om du inte redan gjort det. Bänd med en kofot eller be någon slira nätt på kopplingen medans du kikar där bak. Länk |
|
|
Halloj, och tack för tipset. Ti (Compact) har E30/Z3-bakvagn, så den ser ut såhär: Länk |
|
| Inte mycket du kan göra...Glappet/klonket är ett resultat av flera "del glapp". Förtydligar: glappet i dubbelmasse-svänghjulet, glappet i v-låda/kardan o framförallt glappet i "diffen". | |
|
Ska hiva mig under och se om det är något uppenbart som glappar, jag har svårt att tro att det är särskilt nyttigt, för det är ett ordentligt klonk om man gasat fullt och kopplar ur. Annars får man väl helt enkelt gasa tills det rasar.. :) |
|
|
Motsvarigheten till "Clintans #9" är då #2: Länk Byts troligen enklast genom att lossa locket till diffen och pressa ur när det är löst - glöm inte ny packning till diffen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Halloj Johan! Diffbussningen är också bytt. |
|
| Tro mig när jag säger att "klonket" är helt OK. Vissa M-bilar klonkar rejält, även som nya! | |
|
Jag tror dig Dawwe, men det är nog två olika klonk vi pratar om. Superlätt med diagnos över nätet va? Har varit ut och provkört mer nu, och klonket jag menar på i första inlägget verkar vara borta.. Jag har inte lyckats trigga det iallafall. Jag undrar om det är något som satt sig tillrätta eller om det kan ha varit för att oljorna varit kalla och stått så länge.. Klonket eller "klicket" har jag kvar, och det är det jag tror du menar. Det kan komma vid egentligen vilken växel som helst och är ett ganska lätt klonk/klick, det kan jag absolut tänka mig är diverse småglapp. Jag återkommer om storklonket kommer tillbaka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.