AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.406

Vad betyder det "att däcken inte satt sej"?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har vid ett antal tillfällen fått balansera om nya däck då jag efter en tid fått obalans.
Samtliga däckgubbar har sagt att det kan bero på en mängd saker men att det oftast handlar om att inte däcket satt sej ordentligt på fälgen... Vad menar dom med det egentligen?

Jag antar att dom menar att däcket rör sej på fälgen vid t.ex en kraftig inbromsning då däcket så att säga glider runt lite på fälgen i färdriktningen... kan väl bero på smeten dom lägger på när dom kränger på däcken...

Antar jag rätt?

Misstänker i såna fall att det är vettigt att montera däcken på fälgen en tid före man monterar hjulen på bilen.... så att dom får "torka" fast.

/Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Brukar väl snarast vara så att däcket inte har krupit ut ordentligt på fälgen och därmed inte är riktigt centrerad på fälgen vid första balanseringen.

Verkar som vissa däckfabrikat är svårare att få till så de sätter sig direkt, bland annat har jag hört det om Nokians däck av flera däckgubbar.

I extremfall kan däcket rotera på fälgen innan däckpastan har torkat - därför bör man köra mjukt några dagar efter man fått däcken monterade; inga hårda accelerationer och inga tvärbromsningar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Ok... så båda sakerna kan hända.
Men det du menar att däckgubbarna avser när dom säger att däcket inte satt sej... leder det verkligen till obalans när det väl sätter sej?

Jonas
Transocean
Att "däcket inte satt sig" betyder att idioten som monterar dina däck inte har en aning hur man monterar och balanserar, nästa gång någon kommer med såna kommentarer kan du be gubben att "sätta sig ner" och fundera om inte något enklare jobb såsom ett grävjobb med spade skulle passa honom bättre. Är sjukt trött på illegala invandrare, polacker som bara snackar polska och andra tillbakastående som felbalanserar.

Försök att hitta en seriös däckverkstad med marktryck-balanseringsmaskin. Gör otroligt mycket.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Hum... Finns säkerligen ännu bättre däckfirmor men mina erfarenheter kommer från en större enskild återförsäljare samt en euromaster och en Däckia verkstad... Samtliga faller definitivt inom ramen för hyggligt seriösa firmor.

Jonas
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Olika namn på lika prop men det var ju skitsamma,jag har egna maskiner och har märkt att ett nymonterat däck alltid har lite obalans efter x antal mil.Vad det beror på bryr mig inte då det bara i sällsynta fall känns i bilen.
Men är man petig så bör man göra en till balansering efter 200mil.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
trucker: precis min erfarenhet...

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.