|
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar om nån vet hur man demonterar styrspindlarna från org fjäderben fram på BMW e28? Jag har provat att värma men dom vill inte släppa. Alla tips och metoder välkomnas! Mvh/Chrille Christian Johansson | |
| Provat med brytgaffel? | |
|
Jag menar inte kulleden, utan den inringade delen på bilden nedan. :) [img]Länk Christian Johansson |
|
|
[img]Länk Christian Johansson |
|
|
Den nedre delen av del.nr.1! Länk Christian Johansson |
|
| Inga vidare länkar | |
|
sista länken ska funka nu till realoem. Christian Johansson |
|
|
Vilken del ska du ha loss? Själv spindeln på nr1 eller ska du ur med stötdämparen ur nr 1? Mvh |
|
|
Spindeln sitter nog i hop med fjäderbenet Går nog inte att ta isär om man kollat på bilden Mvh |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ta inte med massa BBCode crap, bara lägg in http-länken som den är Länk Går det ens att demontera paketet med stubbaxel/bromsokshållaröron,styrarm? E28 har väl ungefär samma design på fjäderben som tex E30 och E34. Och av de E30 fjäderben jag tittat på finns det inget enkelt/uppenbart sätt (har tittat på det från ett 5-bult-konvertering perspektiv). @chrillej82 : Var finns info om att de är demonterbara? |
|
Ska montera XYZ coilovers fram och då krävs det att man demonterar detta för att sedan montera coiloversen och därefter svetsa fast! Har skickat frågan till XYZ för att få en instruktion! Christian Johansson |
|
O tusan! Ok, ska bli intressant att se vad XYZ svarar. Låter ju annars lite som att de blandat ihop det med E36/E46 och liknande design. Coilovers till E28/E30 mfl från D2/XYZ mfl brukar väl normalt sett monteras genom att man kapar av den nedre fjäderbenstallriken och lite till av fjäderbenet och sedan svetsar fast coiloverinfästningen på fjäderbenet. Det där paketet med bromsokshållaröron, styrarm och stubbaxel är 99% garanterat att vara fastsvetsat till själva tuben av fjäderbenet. Har ju renoverat E30-fjäderben för inte så länge sen och jag tyckte jag bara såg svetsfogar där runtomkring. Det var ju till E35/E46 som klämhylsan kom där detta kunde demonteras. Men å andra sidan så kanske det är en väldigt tight press fit som man inte riktigt reflekterar över. Ska ner i garaget idag, ska faktiskt ta mig en närmare titt på hur det ser ut. |
|
Lossa tre skruvar i botten underifrån och bryt loss. Mvh Jonas |
|
Nä, Brynet - det där är väl E32/E34 du pratar om? Länk Länk Eller har E28 samma design? Tittade snabbt i ETK och det ser faktiskt ut som att E28 har liknande design som E32/E34! Men även om den har det så får man ju bara loss styrarm och länkarmsinfästning - föstår inte riktigt hur det ska hjälpa installation av coilovers. Såvida inte det är en ren demonteringsinstruktion för att ta bort fjäderbenet från själva bilen för vidare arbete. Då är det mycket riktigt enklare att bara lossa nedre delen och ta loss fjäderbenet - precis som jag gör i guiden. Men det är väl inte vad chrillej82 vill göra - elller? @chrillej82 : Kan du förklara lite mer vad du vill göra egentligen och framförallt varför - det är lite otydligt... :-) |
|
När jag byter fjäder/stötdämpare på en E28 lossar jag bara de tre i botten sedan krängnings- hämmarstaget, därefter oket. Då hänger hela fjäderbenet bara i de tre muttrar i motorrummet. Med hela benet loss kan du jobba med det lättare utan att skava i bilen/skärmen. Mvh Jonas B |
|
Precis Brynet, så gör jag också på min E32/E34. För det är bara att lossa tre skruvar och kila in en skruvmejsel eller ett lätt slag med en mjukmetallhammare räcker för att få loss det där. Ok, då har E28 samma konstruktion! Man lär sig alltdig något nytt :-) Men vad tusan är det trådskaparen vill ta loss då!?! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.