|
|
|
|---|---|
|
325ix -89 cylinder 1 2 3 altså de främre cylindrarna är döda. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Fast du verkar ha hängt här ett tag ändåså :-) Innan jag lägger ned energi på att svara utförligt, så måste du lova att följa upp tråden (och verkligen beskriva problem/lösning när du väl hittar det)! @powerking : Hur vet du att cylindrarna är döda? Vad är det som är dött? Ingen kompression? Ingen gnista? Ingen styrning av spridarna? Eller öppnas spridarna men inget bränsle? Hur uppkom felet? Blev det sådär över en natt eller har du övertagit en bil som stått stilla i 10 år? Intressant! Eftersom Motronic 1.1 (som ditt motorstyrsystem heter) kör semi-sekventiell insprutning så går ju misstankarna till motorstyrenheten. Se längst ned i inlägger en kort förklaring kring batch, semi-sekventiell och sekventiell bränsleinsprutning. Fast å andra sidan så stämmer det inte överens med vilka cylindrar som är döda. Spridarna 1,3,5 bildar en grupp och de delar en egen styrpinne (och kabel) från motorstyrenheten. Spridarna 2,4,6 bildar en annan grupp och de delar en egen styrpinna (och kabel) från motorstyrenheten. Då är det ju lätt att tänka sig att drivkretsen, pinnen eller kabeln för grupp 1,3,5 eller 2,4,6 blir skadad - det skulle ju i ett enda svep slå ut hälften av cylindrarna. Men cylindrarna som slås ut stämmer inte överens. === Kuriosa === I ett pulsat multi-point bränsleinsprutningssystem kan man dela in hur spridarna (bränsleinsprutningsmunstyckerna) kontrolleras i tre huvudkategorier: batch, semi-sekventiellt eller sekventiellt. I batch fyras alla spridare av samtidigt, i ett semi-sekventiellt grupperar man spridarna i grupper som fyras av samtidigt och i ett sekventiellt är varje spridare individuellt styrd. I och med Bosch Motronic 1.1 (introducerades runt -88 eller liknande på E30 modellerna och ersatte 1.0 systemet - har du en sensor vid vibrationsdämparen på din E30 har du 1.1 men har du två sensorer så har du 1.0) så kom möjligheten att styra spridarna i ett semi-sekventiellt mönster. Det tidigare 1.0 systemet arbetade enligt batch principen. Semi-sekventiell och sekventiell styrning ger en möjlighet till en bättre kontroll av hur bränslet tillförs till varje cylinder jämfört med batch - vilket ger möjlighet till förbättringar från bränsleförbrukning till lägre avgasnivåer. Nu kräver semi-sekventiellt och sekventiellt mycket mer beräknings- och styrkapacitet vilket nog förklarar varför man körde med batch i 1.0 och introducerade semi-sekventiellt i 1.1. Vad Bosch Motronic 1.1 styrsystmet gör är att den helt enkelt grupperar de sex spridarna i två olika grupper och fyrar av en grupp åt gången. För att veta vilken grupp som skall fyras av behöver den information - vilket den får från just "cylinder identification sensor" som ju ger en puls varje gång sexans tändstift tänds. Därmed inte sagt att alla BMW modeller med 1.1 styrsystemet verkligen använder denna funktion, Bosch Motronic 1.1 ger ju bara möjligheten att använda denna funktion. |
|
bilen har stått ca 9 år. när jag försökte få igång bilen sprang en slang läck under insuget, sedan konstaterade jag att de även läckte vid filtret. så har dragit nya bränslerör o slangar bytt filter och bränsle. efter som den inte gick på alla cylindrar har jag kopplat förbi multikontakten under insug, vilket inte hjälpte. jag har gjort ett komp test med tändstiften i, de var ganska jämt mellan samtliga, 10-11bar har jag för mig. kontrollerat o även bytt kamrem o pump. grenröret blir inte varmt på de de tre främre cylindrarna alls, så antar att de inte tänder på dom. l den trycker ut lite olja på avgassidan från toppackningen om de kan vara boven? bubblar inte i kylarbehållaren när jag gasar. Luftfilter behållaren var fullt av skräp nån mus som bott där : ) de har jag såklart städat ur o rengjort filtret. tomgångsmotorn surrar när tändning är på. |
|
Oj, 9 år - då kan det mesta ha hänt :-) Fast om motorn bara går på cylinder 4, 5 och 6 måste ju den gå som ett lass as och skit! Ok, oavsett så behöver vi directions inom vilket subsystem vi ska börja felsöka. För att en motor ska fungera behövs i princip fyra saker - tändning - bränsle - kompression - timing Timing har vi då några cylindrar fungerar iallafall. Kompression har du redan mätt upp till att vara ok. Kvar är att se om vi har gnista eller bränsle. Steg 1 : Verifiera att du har gnista allra längst ut till cylinder 1, sedan cylinder 2 och sedan cylinder 3. Steg 2 : Verifiera att du har spänning ut till spridarna på cylinder 1, cylinder 2 och cylinder 3. Verifiera att motorstyrenheten ens försöker styra cylinder 1, cylinder 2 och cylinder 3 (med oscillosckop, noid light eller annat lämpligt verktyg som även kollar signalintegriteten). Verifiera att spridarna faktiskt öppnas mekaniskt (stetoskop mot spridarkroppen). |
|
tackar för finfin vägledning : ) spänning till spridarna har jag redan kollat med tändning på var de ström fram. gnista finns. ska införskaffa en noid light o kolla när jag får tid. försökte lyssna med skruvmejsel som stetoskop på spriterna när motor var igång, lyckades inte höra varken på de som fungerar eller de som inte fungerar. kanske räcker att ha tändning på eller? |
|
Det går att använda en vanlig testlampa också istället för noid-light, men det blir ett väldigt svagt ljus som är svårt att se (fick vara inomhus, ganska mörkt samt kupa händerna över testlampan för att kunna se det). Men jag såg att det småglödde i den lilla testlampan och det räcker ju för detta sanity test. Jodå, det klickar något så in i helsike när man lyssnar på spridarna. Det klickar såpass mycket att det alltid finns risk för överhörningar, dvs anta du lyssnar på en död spridare men pga överhörning så hör du ändå ett klickande och det är då grannspridaren du hör. Så förutom att höra att det klickar så måste man även vara observant på nivån på klickandet. Du måste sätta skruvmejselns blad mot kroppen på spridaren och skruvmejselns handtag mot örat. Men ett stetoskop är alltid bättre - brukar använda detta till en rad olika typer av felsökningar Länk Nej, det räcker inte med bara tändningen på. Om du tänker efter lite så förstår du även varför. Klickandet uppstår ju när spridarens spole energizes och spridarens pintle lyfter från dess valve och öppnar (och släpper ut bränsle) och kort därefter stängs. Motorstyrsystemet har ju ingen anledning att spruta in bränsle med endast tändningen på och således öppnar den aldrig spridarna vilket betyder att det inte kan bildas något klickande. @powerking : Var gnistan fin och stark på cylinder 1, 2 och 3 (du kollade alla tre cylindrar eller hur)? Den ska i princip vara blå, smal och hoppa långt. Eftersom bilen stått stilla så länge så finns det stor risk att tänddelar kan vara i tveksamt skick. Nyligen hade vi en tråd där rotorarmen hade blivit skadad fast det påverkar ju alla cylindrar och det skapade ett crank no start scenario. Men fördelarlocket kan ju se för jäkligt ut och det finns ju alltid en minimal risk att det bara är skada på cylinder 1-2-3. Men om du kollat att det finns en bra och stark gnista ALLRA längst ut (dvs man lossar vid tändstiftet och kollar) så vet vi att den delen fungerar iallafall. När en bil stått stilla så länge så är det ganska vanligt att det guckas och kleggas ihop inuti bränslesystemet (bränslet förångas med tiden och kvar blir bara sega restprodukter). Spridarna är speciellt känsliga för detta - fullt möjligt att tre av dessa klappat ihop eller inte fungerar som de ska. Men det får man ta i nästa steg i felsökningen! @powerking : Hur säker är du att det är just cylinder 1-2-3 som inte tänder alls? Att grenröret inte blir riktigt varmt är ju en bra indikation men känns inte direkt vetenskapligt exakt. Kanske cylinder 2 fungerar, men inte 1 och 3? Prova att deaktivera en cylinder i taget så hör du vilka cylindrar som bidrar och inte bidrar. Men om den bara går på cylinder 4-5-6, hur fasiken låter den på tomgång? Måste ju låta som ett as ju! |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om den har tryckt ut olja från ventilkåpspackningen (antar att du menar det och inte topplockspackningen) så ta bort tändstiften/-rören och kolla så de inte är dränkta i olja. Börja med det lättaste först. |
Jo, fast kompet är ju redan testat till 10-11 bar. Så jag hoppas ju att trådskaparen tog sig en noggrann titt på tändstiften och även blåste bort all skräp och olja ur tändstiftsbrunnen innan tändstiften demonterades! :-) Annars är det bara att gör om gör rätt. Det kan faktiskt även vara att olja trycks ut vid topplockspackningen (dvs mellan toppen och blocket). Hade precis det problemet på min E30 323i -85 (förhoppningsvis har jag löst det nu) Länk Men det är som du säger vanligare att ventilkåpspackningen läcker. Speciellt om den stått stilla i 10 år så är den nog lika mjuk som bakelit! :-) Det har dock inget med ditt problem på cylindrarna 1-2-3 att göra (förutom då som Westersund nämnde att tändstiftbrunnarna är fyllda med olja - men det bör det inte vara i det här fallet). När det gäller packningar så kan du lugnt utgå ifrån att varenda packning och slang på hela bilen är dåliga, dvs har sprickor eller läcker. Relativt vänligt att det blir så när en bil står stilla en väldigt lång tid. Så det kommer att läcka från bakre packbox på motorn, växellådan kommer nog att läcka, ganska vanligt att differentialen börjar läcka på antingen ingående eller utgående. Min bränslepump började läcka när jag körde igång den efter 5-6 år liggandes (fast då hade mycket av bränslet försvunnit ur den vilket nog påverkade det hela), är nog sprickor både här och där i olika insugsslangar så motorn kommer garanterat att dra en hel tjuvluft och så vidare. Men allt det här märker du när du väl får igång motorn :-) |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det är möjligt att han kollade tändstiften, men brunnarna behöver inte vara fyllda med olja för att det ska bli ett problem. På min M5:a hade den lilla olja som fanns vandrat till ovansidan av tändstiften och tändrören var oljiga på kontaktytorna, detta gjorde att den inte gick på alla cylindrarna. Nya tändstift och 2 nya tändrör (de 2 främre) samt ventilkåpspackning och den gick som en dröm igen. |
Du har absolut rätt, Westersund - även lite olja kan ställa till problem. Så man ska vara noggrann här (som vid all felsökning). Om jag skulle lossat tändstiften på en bil som stått stilla i 10 år så hade jag lagt viss tid på att rensa tändstiftsbrunnarna. Jag menar, där kan finnas allt från tallbarr till storkbon och bäverdammar ju! Först en rejäl omgång med tryckluft, sen en rejäl dos bromsrengöring, sen tryckluft, sen lite bromsrengöring, sen tryckluft... Lite mer tryckluft och sen lite bromsrengöring och sen lite mer tryckluft... Och för säkerhets skull lite mer tryckluft... Sen skulle jag lossat tändstiftet :-) |
|
nu har jag kollat alla spridarkontakter med noid light de blinkar på fint på samtliga. ohm mätte även själva spriterna o de var jämt 16 på alla. känns som allt fungerar men de fungerar inte iaf.. antar att de måste vara täppt i spridarna. de var iofs en av de första misstankarna jag hade då la jag dom i wd40 några timmar o rengjorde fjulrailen oxå. Får nog beställa hem några bättre begagnade spridare o se om de hjälper.. |
|
Nja... Man köper inte saker på måfå... Man felsöker :-) Först och främst, kunde du höra spridarna på cylinder 1, 2 och 3 klicka? Därefter är nästa steg att köra ett spridarbalanstest. Det ger dig ett svar svart på vitt på 5 sekunder om du behöver köpa nya begagnade spridare eller inte! Man får svaret rakt i ansiktet! 1) Pumpa upp bränslesystemet till normalt arbetstryck, och noterar vilket tryck det är. 2) Aktiverar därefter en av spridarna (tex 50 pulser på vardera 7 ms öppningstid). 3) Notera vad bränsletrycket sjönk till. Steg 1-3 upprepas sedan för alla cylindrar. Länk Länk Länk Länk |
|
Köpte några begagnade spridare o bytte nu går bilen på alla : ) självklart bäst att söka sig fram till felet innan man köper delar men den här gången var turen på min sida.. Nu blir de till att lufta kylsystemet. Tack alla ni som bidragit med tips råd o vägledning !! |
|
För vissa enklare och billigare delar så kan man precis som du säger chansa (exempelvis när man hamnar i en situation där man måset köpa ett udda diagnostikverktyg som kostar dubbelt så mycket som komponenten man ska felsöka). Skönt du fått igång den iallafall! Det du råkade ut för är ganska vanligt på motorer som stått väldigt länge. Ett vanligt billigt sätt för oss weekend warriors att felsöka är ju att byta plats på kända komponenter. I det här fallet kunde du provat att swappa spridarna mellan 1-2-3 och 4-5-6. Hade felet följt med så var ju fallet solklart! Du hade även kunna ta två tåtar med 12v och köra spridarna helt manuellt en kort stund och noterat om det kom bränsle - genom att tex ha skruvat bort tändstiftet. Detta går fint på saturated spridare, men man får INTE göra detta på peak and hold spridare (då eldar du upp dem på nolltid). Så det finns flera enkla workarounds och testmetoder på dessa enkla och behagliga motorstyrsystem från den här tiden. Inget av vad sagt här fungerar särskilt bra eller är direkt applicerbart för moderna direktinsprutade motorer däremot. Är det dessutom bara sin egen bil man mekar med så vet man ju att det är en chansning och går den fel så är det bara en själv som blir lidande så att säga. Så ingen big deal egentligen att chansa och prova lite. Det går däremot inte att säga till en kund eller annan person man felsöker för: <Du Till Kunden> : Jag provade att köpa nya spridare, här är bilen! Det blir 10 000 papp tack! <Kunden 5 Min Senare> : Men problemet är ju kvar - jag kom ju bara 50 meter! <Du Till Kunden> : Jaha, det verkade inte lösa problemet. Vad vill du vi ska byta nu? :-) |
|
Otroligt interessant läsning, fast man inte har någon 325i:) Suveränt BMW-slangen som generöst delar med sej. Det är sånt här som gör AP så bra. Spänningen bygde sej upp, och det slutade gott, som alla goda historier:D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.