|
|
|
|---|---|
|
Jag äger som ni kanske vet vid det här laget en E38 med TV/navi och dubbla kliman. Jag ska montera in en CD-växlare och behöver således dra ett kablage från växlarvaggan i bagaget till stereoenheten fram. Är det någon som har gjort denna dragning av kablage och kan dela med sig av erfarenheter? Jag har för det första ingen aning VAR jag skall koppla in kablaget där fram så att säga...inte heller vet jag hur man kommer åt själva stereo-enheten. (M.a.o ta bort instumentpanelen) Någon vänlig själ som kan tänka sig göra en strukturerad lista på VAD som behövs göras och HUR det ska göras...?? //Rallegol Ps: Det är en Businesstero med kasset som sitter i för tillfället. | |
| Har du businesstereo behöver du inte dra strömmen ända fram utan endast från ett kontaktdon som heter X322 och sitter uppe/bakom cd-vaggan. Sedan behöver du även styrkablage som du kopplar mellan växlaren och stereoenheten, även den i bagaget. Gå in till BMW och be dem söka upp prylarna, glöm inte att även beställa handledningen till denna operation, då ser man även om man glömt beställa något. | |
|
Stente...sitter själva stereo-enheten också i bagaget? Som jag förstod din beskrivning ska jag alltså: 1. Dra strömkabel från växlaren till kontaktdon X322 som sitter alldeles bredvid "vaggan". 2. Dra styrkablage från växlaren till stereoenheten som också sitter i bagaget. (Var? Hur ser den ut?) 3. Klart? Vad är det för snack om att BMW tar 5 lakan för att dra en snordyr kabel mellan instrumentpanelen och växlaren då?? Är det bara snack? Är konfunderad...men litar på att Stente har ett par klockrena svar. :) //Rallegol |
|
|
1. Jäpp, finns utmärkt beskrivet i handledningen som beställs med separat artikelnummer. Det som är bökigt är att dra ut stiften (2 st av 12) ur donet, behövs egentligen specialverktyg till detta. Vad jag gjorde var att klippa upp donet och ta ut stiftet från sidan. Ingen åverkan syns efteråt eftersom andra ändan på kontaktdonet kläms på utanför där man klippt. 2. Stereoenheten, en svart låda, sitter längst bak mot bakljusen, innanför en silvrig liten låda som jag inte vet vad det är (tuner?). På denna sitter ett stort kontaktdon som man inte kommer åt att lossa utan att lossa hela enheten (inget svårt). När man fått av kontaktdonet ser man var styrkablaget passar in (går endast att sätta i på ett håll). Andra ändan ska givetvis in i växlaren som också endast passar på ett håll. Denna kabel måste finnas för att växlaren ska komma upp på tv-displayen samt att den ska fungera att styra från multifunktionsratten. 3. Nej, du måste även stoppa in minst en musik-CD för att det ska låta något :-) Jag gjorde själv denna procedur på min för 2 månader sedan. Observera att det inte är samma artikelnummer till 7-serien som för 5-serien. Upplys om detta när du beställer så slipper du få fel grejor. Annars bör det se ungefär likadant ut i bakskuffen eftersom vi har samma utrustning. Första svaret jag fick när jag frågade om pris för installation var att det inte gick. Andra svaret var "Ojojoj, det tar jääättelång tid, räkna med 10-11 papp". De har som sagt ingen koll på vad som behöver dras vid olika utrustningsnivåer och dänger till med worst case (dvs från instrumentpanelen och bakåt)... Om det sedan skulle gå snabbare (som garanterat i detta fall) har jag svårt att tro att de skulle tala om det och göra prisreduktion. Jag, utan större skruvar- och elektronikvana, gjorde det på 2 timmar och då gick det lååångsamt! |
|
| Glömde säga att X322 kan vara lite svårt att hitta. Sitter fastklämt bakom en balk bakom själva navienheten. Enklast är att lossa navienheten och sedan känna sig fram till kontaktdonet. Lossa det genom att vrida det 90 grader åt något håll, klipp sedan av buntbanden och dra ut det. | |
|
Som väntat...helt klockrena svar!! Nu KAN jag ju inte misslyckas! :) Tack ska du ha Stente! Bara en liten fundering till...om jag inte skulle ha Business-stereo, hur märker man det? Vad utmärker en business-stereo? Jag har multiratt som man styr radio med....är det det utmärkande? //Rallegol |
|
| Om jag inte har allt om bakfoten, så business "standard" stereon på E38 med Navi/TV. Den har inte digital signal processor och 14 högtalarelement, vilket utmärker "professional-stereon" | |
|
Underbart... Kollade nyss och fann att den där strömkabeln redan fanns utdragen och bara att koppla in i växlaren! Alltså slipper jag hela steg 1 här ovan. Då återstår bara att köpa styrkabel från BMW och plugga in den så är allt finemang! Yihaa! /Rallegol |
|
|
Lite kuriosa om stereo för E38. Om alla originalhandlingar finns till bilen, ska det finnas ett "radiopass" för stereon, (och ett för CD-växlaren om bilen hade det som original). Av passet framgår det vilken modell man har. På länken: Länk beskrivs "Radio service mode" Verkar som man kan få fram mer info på "TVn" om stereons data och inställningar. Länk "bordmonitor ausbauen" finns en beskrivning på hur man demonterar TVn, om behovet skulle uppstå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.